PENDIDIKAN AKIDAH DALAM QS. AL-HASYR AYAT 22-24 MENURUT PERSPEKTIF JAMÂL AL-DÎN AL-QÂSIMÎ

Abstract

Abstract: This research is to find out how is the interpretation about the education’s of moral value onImâm Jamâl al-Dîn al-Qâsimî verse al-Hasyr 22-24, the amount of the education’s of moral valueand the contribution. This research is used qualitative method or the research to library study. Theeducation’s of moral value on al-Hasyr 22-24 is the education teachesillahiyat, Rubûbiyah, Ulûhiyyahand Asma’ dan all around including to Tauhid. The amount of the education’s of moral value onImâm Jamâlu al-Dîn al-Qósîmi at al-Hasyr 22-24 has forteen around on asmaul husna, those are al-’Alm, ar-Rahman, al-Malk, al-Qudus, as-Salám, al-Mukmin, al-Muhaimin, al-Aziz, al-Jabar, al-Mutakabbir,al-Kháliq, al-Musawwir, and al-Hakm. The contribution is showing every where of education, it ’sobligated teaching the moral value verse.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pendidikan akidah dalam tafsir Imâm Jamâlal-Dîn al-Qâsimî pada surat al-Hasyr 22-24, jumlah kandungan pendidikan akidah dan apa kontribusinya.Penelitian ini menggunakan metode kualitatif atau penelitian bersifat studi pustaka. Pendidikan akidahdalam surat al-Hasyr ayat 22-24 adalah pendidikan yang mengajarkan tentangIlahiyat (ketuhanan).Rubûbiyyah Allah swt.‘Ulûhiyyah Allah (Tauhid Ulûhiyyah) danAsmâ al- Husna dan sifat Allah yangsemuanya masuk dalam kalimat Tauhid. Jumlah kandungan pendidikan akidah dalam tafsir ImâmJamâl al-Dîn al-Qâsimî pada surat al-Hasyr 22-24 mengandung empat belas (14)asmâul husna dariseluruh jumlahasmâul husna yang ada, yakni ,al-’ Âlim, ar-Rahmân, al-Mâlik, al-Quddûs, as-Salâm,al-Mukmin, al-Muhaimin, al-Azîz, al-Jabbâr, al-Mutakabbir, al-Khâliq, al-Musawwir, dan al-Hakam.Kontribusi pendidikannya adalah; mengisyaratkan bahwa dalam dunia pendidikan di mana saja, harusmengajarkan tentang nilai-nilai akidah.Kata Kunci; Pendidikan, Aqidah dan Pemikiran