IMPLEMENTASI LAYANAN KONSELING ISLAMI DI MADRASAH TSANAWIYAH LABORATORIUM UNIVERSITAS ISLAM NEGERI

Abstract

Abstract:This objective of this research to describe the implementation of Islamic counseling services atMadrasah Tsanawiyah Laboratory of UIN SU Medan, with details to describe how the implementation ofIslamic counseling services, what problems have solved through Islamic counseling services and any obstaclesthat occur in implementing Islamic counseling services at the Madrasah Tsanawiyah Laboratory ofUIN SU Medan. The research method is qualitative descriptive. The results showed that the implementationof Islamic counseling services at the Madrasah Tsanawiyah Laboratory of UIN SU Medan run well,effectively and give a positive impact on student development. How to implement Islamic counselingguidance services at Madrasah Tsanawiyah Laboratory of UIN SU Medan through several stages ofproblem identification, identification of causes of problems, calling students for guidance and monitoringstudent progress. In addition, Islamic counseling services in applied with three approach that is namelyapproaches advice, bilhikmah and warning. In the implementation also applied three techniques of spiritualexercise techniques, establishing affection and reflection alqudwah alhasanah. Some of the problemsthat have solved through Islamic counseling are like a gentle greeting, not going to school without a clearexplanation, not dressing according to school rules, pulling out of school, and fighting. Obstacles that occurin the implementation of Islamic counseling in Madrasah Tsanawiyah Laboratory of UIN SU Medan thatis inadequate madrasah facilities such as lack of prayer equipment also alqur’an. However, these limitationscan still be handled by encouraging students to bring their prayers and alqur’an equipment.Penelitian ini bertujuan untuk Mendeskripsikan implementasi layanan konseling Islami di Madrasah TsanawiyahLaboratorium UIN SU Medan, dengan perincian untuk mendeskrpsikan bagaiamana pelaksanaan layanankonseling Islami, masalah-masalah apa saja yang di tuntaskan melalui layanan konseling Islami sertahambatan apa saja yang terjadi dalam melaksanakan layanan konseling Islami di Madrasah TsanawiyahLaboratorium UIN SU Medan. Adapun metode penelitian adalah kualitatif deskriptif. Hasil penelitianmenunjukkan bahwa implementasi layanan konseling Islami di Madrasah Tsanawiyah LaboratoriumUIN SU Medan berjalan dengan baik, efektif dan memberikan dampak yang positif pada perkembangansiswa. Cara implementasi layanan bimbingan konseling Islami di Madrasah Tsanawiyah LaboratoriumUIN SU Medan melalui beberapa tahap yaitu identifikasi masalah, identifikasi penyebab masalah, pemanggilansiswa untuk di bimbing serta memantau perkembangan siswa. Selain itu layanan konseling Islami diterapkan dengan tiga pendektan yaitu pendekatan nasehat, bilhikmah dan peringatan. Dalam pelaksanaannyajuga menerapkan tiga teknik yaitu teknik latihan spritual, menjalin kasih sayang dan cerminan alqudwah alhasanah. Beberapa masalah yang di tuntaskan melalui konseling Islami ialah seperti tutur sapa yangtidak santun, tidak masuk sekolah tanpa keterangan jelas, tidak berpakaian sesuai dengan peraturansekolah, cabut dari sekolah, dan berkelahi. Hambatan yang terjadi dalam implementasi konseling Islamidi Madrasah Tsanawiyah Laboratorium UIN SU Medan yaitu fasilitas madrasah yang kurang memadaiseperti kurangnya perlengkapan shalat juga alqur’an. Namun keterbatasan tersebut masih bisa ditanganidengan cara menganjurkan siswa untuk membawa peralatan shalat dan alqur’an masing-masing.Kata Kunci: Implementasi, layanan, Konseling Islami.