BENTUK-BENTUK KOMUNIKASI INTERPERSONAL WALI KELAS DALAM MEMOTIVASI BELAJAR SISWA DI SDS IT KUNTUM BUMI RANTAUPRAPAT

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to determine the form, role of supporting and inhibiting factors andthe process of interpersonal communication of homeroom teachers in motivating student learning at YPITKuntum Bumi Rantauprapat. The method used in this study is a qualitative method is research that usesa natural setting with the intention of interpreting phenomena that occur and is done by involving variousexisting methods. The results of this study The form of homeroom interpersonal communication which ismanifested in an attitude of openness, empathy, encouragement, positive attitude and equality has influencedstudents’ motivation in many ways. The role of homeroom Interpersonal Communication which ismanifested in an attitude of openness, empathy, encouragement, positive attitude and equality has influencedstudent motivation in many ways, namely making students want to know more about the lesson,learning even though there is no homework / repeat, pay attention to the lesson well when the teacherexplain the material, the task given encourages students to learn, the explanation given makes studentsbetter understand the lesson, encourages students to be more advanced, the teacher’s attitude makesstudents eager to come to school, makes students eager to learn and fierce competition for achievement.Supporting factors in interpersonal communication that occur between teachers and students in teachingand learning activities is the presence of cleric intimacy with students who make the teaching and learningprocess more comfortable, and students can more easily understand what the cleric said. The inhibitingfactor in interpersonal communication that occurs between teachers and students in teaching and learningactivities in the classroom is the cleric in providing material does not distinguish or always consider thesame between students who are quick to understand and who are slow to understand the material, sostudents who are difficult to to understand the material can not take lessons which is given. InterpersonalCommunication Process Guardian Class in Motivating Student Learning at YPIT Kuntum Bumi Rantauprapatis Sensation, Association, Perception, Memory and Thinking.Tujuan dilakukan penelitian ini adalah untuk mengetahui bentuk, peran faktor pendukung dan penghambatserta proses komunikasi interpersonal wali kelas dalam memotivasi belajar siswa di YPIT Kuntum BumiRantauprapat.YPIT itu sendiri merupakan singkatan dari Yayasan Pendidikan Islam Terpadu yang terletakdi Rantauprapat Kabupaten Labuhanbatu. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metodekualitatif adalah penelitian yang menggunakan latar alamiah dengan maksud menafsirkan fenomenayang terjadi dan dilakukan dengan melibatkan berbagai metode yang ada. Hasil dari penelitian ini Bentukkomunikasi antarpribadi wali kelas yang diwujudkan dalam sikap keterbukaan, empati, dorongan, sikappositif dan kesetaraan telah mempengaruhi motivasi siswa dalam banyak hal, Peran Komunikasi Interpersonal wali kelas yang diwujudkan dalam sikap keterbukaan, empati, dorongan, sikap positif dankesetaraan telah mempengaruhi motivasi siswa dalam banyak hal yaitu membuat siswa ingin tahu lebihjauh terhadap pelajaran, belajar meskipun tidak ada PR/ulangan, memperhatikan pelajaran dengan baikketika guru menjelaskan materi, tugas yang diberikan mendorong siswa untuk belajar, penjelasan yangdiberikan membuat siswa lebih memahami pelajaran, mendorong siswa untuk lebih maju, sikap gurumembuat siswa bersemangat datang ke sekolah, membuat siswa semangat untuk belajar dan persainganketat untuk meraih prestasi. Faktor pendukung dalam komunikasi interpersonal yang terjadi antara gurudan siswa dalam kegiatan belajar mengajar adalah adanya keakraban ustadzah dengan siswa yangmenjadikan proses belajar mengajar menjadi lebih nyaman, dan siswa pun dapat lebih mudah memahamiapa yang disampaikan ustadzah. Faktor penghambat dalam komunikasi interpersonal yang terjadi antaraguru dan siswa dalam kegiatan belajar mengajar di kelas adalah ustadzah dalam memberikan materitidak membedakan atau selalu menganggap sama antara murid yang cepat paham dan yang lambatuntuk memahami materi, sehingga murid yang sulit memahami materi tidak bisa mengikuti pelajaranyang di berikan. Proses Komunikasi Interpersonal Wali Kelas Dalam Memotivasi Belajar Siswa di YPITKuntum Bumi Rantauprapat adalah Sensasi, Asosiasi, Persepsi, Memori dan Berpikir.Kata Kunci : Komunikasi, Interpersonal, Walikelas, Motivasi, Belajar, Bentuk, Peran,Proses.