WAWASAN MULTIKULTURAL DALAM SUPERVISI AKADEMIK PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ASPEK FIQIH DI SMP NEGERI KABUPATEN SINTANG
Abstract
<p><strong><em>Abstrac</em></strong>: This study is an attempt to correct Islamic education (PAI), improving the competence of teachers and supervisors. This study used qualitative methods. To analyze the data used descriptive analysis. Based on theĀ result of the research that the material content of Islamic education Junior hight School aspects of Fiqh for classes VII, VIII, and IX class semester of odd and even do not incorporate the principles of sound multicultural. As well as in academic supervisory planning document (RKA) PAI supervisor Academic Year 2013/2014 of odd and even semester still focused on the learning process and the administration of teacher.</p><p><strong><em>Keywords: </em></strong>Academic plan supervisory (RKA), Aspects of Fiqh at PAI, and Multicultural<em></em></p><p align="center"><strong><br /></strong></p><p><em><strong>Abstrak</strong>: </em>Penelitian ini adalah upaya untuk memperbaiki pendidikan agama Islam (PAI), meningkatkan kompetensi guru dan pengawas. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Untuk menganalisis data penelitian digunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian bahwa isi materi pendidikan agama Islam SMP aspek fiqih untuk kelas VII, VIII, dan kelas IX semester ganjil dan genap tidak memuat prinsip-prinsip yang berwawasan multikultural. Begitu juga dalam dokumen rencana kepengawasan akademik (RKA) pengawas PAI Tahun Pelajaran 2013/2014 semester ganjil dan genap masih difokuskan pada proses pembelajaran dan administrasi guru<em>.</em><em></em></p><strong><em>Kata Kunci:</em></strong><em> </em>Rencana Kepengawasan Akademik (RKA), PAI Aspek Fiqih, dan Multikultural.