Peningkatan Kemampuan Menulis Anak Autis dengan Multisensory Alphabet Bergambar (MAB)

Abstract

The increase in the number of autistic children from year to year is not accompanied by an increase in the number of instructional media that are suitable for them, especially the writing skill media. While some has argued against, writing ability is one of the essential skills taught to children. Therefore, the researcher tries to create a learning medium that is suitable for them. The researcher used the Research and Development (R & D) method designed by Borg & Gall. The resulting media was then tested, and the result showed that the use of multisensory and images in learning media could increase the motivation and understanding of autistic children. Their writing ability rose from 1.71 to 3. However, this media still has a drawback: the subjectivity of the image. [Peningkatan jumlah siswa autis dari tahun ke tahun tidak disertai dengan peningkatan jumlah media pengajaran yang sesuai untuk mereka, khususnya media pembelajaran menulis. Kemampuan menulis merupakan salah satu kemampuan yang penting diajarkan kepada anak. Oleh sebab itu peneliti mencoba membuat sebuah media pembelajaran yang sesuai untuk mereka. Peneliti menggunakan metode penelitian dan pengembangan (R&D) yang dirancang oleh Borg & Gall. Media yang dihasilkan kemudian diuji dan hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan multisensori dan gambar dalam media pembelajaran dapat meningkatkan motivasi dan pemahaman anak autis. Kemampuan menulis mereka meningkat dari 1,71 menjadi 3. Namun demikian, media ini tetap memiliki kekurangan yakni subjektivitas gambar.]