KEYAKINAN DIRI SEBAGAI DIMENSI PSIKOLOGIS GURU DI SEKOLAH MENENGAH ATAS DI MAKASSAR

Abstract

Kajian ini bertujuan melihat dan mengenal pasti tahap keyakinan diri individu guru dalam pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di Sekolah Menengah. Kajian embedded dijalankan kepada 391 guru Sekolah Menengah Atas di Makassar yang dipilih dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data soal selidik dianalisis menggunakan program Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows 20 dengan kaedah analisis diskriptif dan data temubual dianalisa dengan menggunakan teknik analisis tematik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap keyakinan diri individu daripada 391 guru SMA di Makassar berada pada kategori sederhana (min= 3.64). Guru dalam menjalankan tugas di SMA daerah Makassar pada amnya berkeyakinan mengharapkan yang terbaik, bersikap positif terhadap masa hadapan, merupakan suatu keyakinan yang diharapkan mampu mencapai matlamat organisasi pembelajaran. Kajian ini sedikit sebanyak akan dapat membantu guru-guru SMA di Makassar untuk menilai kembali keyakinan diri daripada pelbagai aspek dan seterusnya dapat mengukuhkan lagi kepercayaan stakeholders’ terhadap peranan guru dalam pembangunan sekolah sebagai organisasi pembelajaran di Negara Indonesia.