DISKURSUS MUNĀSABAH: Problem Tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān
Abstract
Abstract: Munāsabah al-Qur’ān is a part of ‘Ulūm al-Qur’ān which presents pros and contrast. The pros ulama makes munāsabah as a method to reveal enigma system of Quran verses and chapter. The structure of the Quran’s verses and chapters seems to leap and are not connected each other. But for ulama who are contra to munāsabah, this success considered as a subjective product which did not put munāsabah tafsīr as ḥujja tafsīr automatically. As a questionious Quran’s knowledge, munāsabah has become a tafsīr method al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān (textual relations in the Quran) which is in the highest position in the hierarchy of tafsīr bi ’l-ma’thūr with the highest ḥujja (a binding proof) status. Quranic exegesis is called ma’thūr if it is based upon the traditions of the Prophet, his Companions, and the immediate Successors of the Companions. The active subject as athīr in the tafsīr bi ’l-ma’thūr is the prophet in the tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Ḥadīth; Companions in the tafsīr al-Qur’ān bi aqwāl al-ṣahāba; and tābi’īn ‘the immediate Successors of the Companions’ in the tafsīr al-Qur’ān bi aqwāl al-tābi’īn which the explanation or behavior is athar which is made as the base (ma’thūr) of the interpretation. But what about the exegesis of al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān: is Allah as the active subject or a Quranic naṣ? If Allah, of course, he delivers it through the prophet and it belongs to tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Ḥadīth category. If Allah analogically through al-Qur’ān naṣ truly, so does this al-Qur’ān naṣ automatically become the base of another al-Qur’ān naṣ or it still needs the help of an interpreter? This question becomes an epistemological problem of tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān through the helping knowledge, it is munāsabah al-Qur'an. The formulation of the problem in this paper, firstly, how the method of munāsabah operates in the al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān interpretation. Secondly, what is the impact of the munāsabah method works on the status of the al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān interpretation. The result, firstly, the method of munāsabah used to explain one verse against another, is ijtihādy; and secondly, it affects to the ma’thūr and ḥujja status of the al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān interpretation which has been getting the top spot in the hierarchy of interpretation bi ’l-ma'thūr so that necessary reformulation Quranic interpretation bi ’l-ma'thūr.Abstrak: Munāsabah al-Qur’ān termasuk bagian dari ‘Ulūm al-Qur’ān yang mengundang pro dan kontra. Ulama yang pro menjadikan munāsabah sebagai metode untuk mengungkap enigma sistematika ayat dan surat al-Qur’ān. Sepintas susunan ayat dan surat melompat-lompat dan dirasakan tidak saling terhubung. Tetapi bagi ulama yang kontra munāsabah, keberhasilan tersebut merupakan produk subjektif yang tidak serta merta menempatkan tafsir-tafsir munāsabah sebagai tafsir ḥujjah. Sebagai ilmu al-Qur’ān yang dipersoalkan, munāsabah telah menjadi metode tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān yang secara hirarkis menempati posisi teratas tafsīr bi ’l-ma’thūr dengan status kehujjahan tertinggi. Suatu penafsiran disebut ma’thūr bila disandarkan kepada al-Qur'an sendiri, hadits atau sunnah Nabi, qaul Sahabat, dan Tabi’in. Subjek aktif sebagai athīr pada tafsīr bi ’l-ma’thūr adalah Nabi pada tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Ḥadīth; Sahabat pada tafsīr al-Qur’ān bi aqwāl al-ṣahābah; dan tābi’īn pada tafsir al-Qur’ān bi aqwāl al-tabi’īn yang keterangan atau tindak perilakunya adalah atsar yang dijadikan dasar (ma’thūr) penafsiran. Tetapi bagaimana dengan tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur'ān: apakah Allah sebagai subjek aktifnya atau naṣ al-Qur'an? Kalau Allah, tentu melalui Nabi dan itu berarti masuk kategori tafsīr al-Qur’ān bi ’l-ḥadīth. Kalau Allah (secara majāzī) melalui naṣ al-Qur’an secara haqīqī, maka apakah naṣ al-Qur’an ini menjadi dasar penafsiran naṣ al-Qur’an yang lain dengan sendirinya atau dengan bantuan penafsir? Pertanyaan ini menjadi problem epistemologis tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān melalui ilmu bantunya yaitu munāsabah al-Qur'an. Rumusan masalah dalam tulisan ini pertama, bagaimanakah metode munāsabah beroperasi dalam tafsir al-Qur'an dengan al-Qur'an. Kedua, apa dampak cara kerja metode munāsabah terhadap status tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān. Hasilnya, pertama, metode munāsabah yang dimanfaatkan untuk menjelaskan satu ayat terhadap ayat yang lain, bersifat ijtihādī; dan kedua, karena itu berpengaruh terhadap status kema’tsuran dan kehujjahan tafsīr al-Qur’ān bi ’l-Qur’ān yang selama ini mendapatkan tempat teratas dalam hirarki tafsir bi ’l-ma’thūr sehingga diperlukan reformulasi tafsir bi ’l-ma’thūr.