Strategi Pembelajaran Melalui Pendekatan Kontekstual dengan Cooperative Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Gelombang Siswa Kelas XII MAN 1 Bandar Lampung

Abstract

This classroom action research aims to improve student learning outcomes on the lesson of waves at MAN 1 Bandar Lampung using contextual approach with cooperative learning strategies. The objective of this study is the result of students’ learning on the lesson of waves which used the contextual approach with cooperative learning strategies. The research was conducted in three cycles. The results of analysis show that contextual approach with cooperative learning strategies can improve students’ learning outcomes on the lesson of the waves. The average student learning outcomes in the first cycle is 67,90 and the second cycle is 75,70; it means it gets increased by 11,49%. While the average learning results in the third cycle is 79.77, it gets increased by 5,37%. Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar Fisika materi gelombang, siswa MAN 1 Bandar Lampung dengan menggunakan strategi  pembelajaran  melalui  pendekatan kontekstual  dengan cooperative  learning. Variabel terikat penelitian ini adalah hasil belajar siswa pada pokok bahasan gelombang dengan strategi pembelajaran melalui pendekatan kontekstual dengan cooperative learning. Penelitian dilaksanakan selama tiga siklus, dari hasil analisis diperoleh bahwa strategi pembelajaran melalui pendekatan kontekstual dengan cooperative learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa pokok bahasan gelombang. Rata-rata hasil belajar siswa  pada siklus I sebesar  67,90  dan siklus II menjadi 75,70 dengan demkian ada peningkatan 11,49%. Sedangkan rata-rata hasil belajar pada siklus III 79,77 atau  meningkat 5,37%.