Pengembangan Media Gambar Berupa Buku Saku Fisika SMP Pokok Bahasan Suhu dan Kalor

Abstract

The research is aim to develop learning media in form of physical pocket book and to know the students' response towards the eligibility of learning MEDIA in form of physics Junior High School (SMP) pocket book class VII subject temperature and heat. This is development research of Brog & Gall. The subject of this research is the students class VII SMP PURNAMA as many as 25 students and the instrument of data collecting is questionaire, given to material expert, media expert, and SMP science teachers to test the eligibility of learning media in form of pocket book. The resulted data types are qualitative and quantitative which analysed with category scoring criteria to decide the eligibility of the product. The developing research result is very eligible with percentage 87% based on material expert final after revision, media expert with percentage scoring 89% with higher criteria, 76% percentage of teachers scoring with higher criteria, the response result of the students is 92% and 83% percentage with big and small group.Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berupa buku saku fisika dan mengetahui respon peserta didik terhadap kelayakan media pembelajaran berupa buku saku fisika SMPkelas VII pokok bahasan suhu dan kalor. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dari Brog & Gall. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas VII SMP PURNAMA berjumlah 25 peserta didik dan instrument pengumpulan data berupa angket, diberikan kepada ahli materi, ahli media, dan guru IPA SMP untuk menguji kelayakan media pembelajaran berupa buku saku. Jenis data yang dihasilkan adalah data kualitatif dan kuantitatif yang dianalisis dengan pedoman kriteria kategori penilaian untuk menentukan kelayakan produk. Hasil penelitian yang dikembangkan adalah sangat layak dengan persentase 87% berdasarkan penilaian ahli materi tahap akhir setelah perbaikan, ahli media dengan persentase 89% dengan kriteria sangat tinggi, dengan persentase 76% penilaian guru dengan kriteria tinggi, hasil respon peserta didik dengan persentase 92% dan 83% dengan kelompok besar dan kelompok kecil.