The Learning Concept of Pondok Songserm Islam Wittaya, Takamcham Sub-district, Nong Chik Regency, Pattani, Southern Thailand

Abstract

Abstract Pondok Pesantren is a kind of Islamic boarding schools that often to be heard in Indonesia and one of the uniqueness of Islamic education in the world. Nevertheless, the researcher found another fact when the researcher got a teaching practice abroad during six months. The researcher found the existence of pondok pesantren in Thailand. Generally, Thailand is Buddhist majority except several provinces in Southern Thailand, which border to Malaysia. They are Narathiwat, Pattani, Yala, Nakhon Sri Thammarat, and a part of Songkhla. Those provinces are majority Muslims. Considering from the fact above, it could not be ignored the educational concept that offered to the young generation at those areas largely have a basic of Islam. The main question will appear to know more about the Islamic education system, especially about the Pondok Pesantren in overseas. In this case, the object of the research is determined in Pondok Songserm Islam Wittaya, Takamcham Sub-district, Nong Chik Regency, Pattani province, Southern Thailand. Keywords: Pondok, Pesantren, Learning Concept, Southern Thailand Abstrak Pondok Pesantren adalah jenis lembaga pendidikan Islam yang sering kita dengar di Indonesia dan menjadi salah satu keunikan tersendiri dalam dunia pendidikan Islam. Namun, peneliti menemukan fakta lain ketika mendapat kesempatan untuk praktek mengajar di luar negeri selama enam bulan. Peneliti menemukan keberadaan pondok pesantren di Thailand. Padanya umumnya, Thailand adalah negara dengan mayoritas berpenduduk agama Budha, kecuali beberapa provinsi di bagian selatan Thailand yang berdekatan dengan Malaysia. Diantaranya ialah provinsi Narathiwat, Pattani, Yala, Nakhon Sri Thammarat, dan sebagin daerah Songkhla. Provinsi tersebut dihuni oleh penduduk mayoritas Muslim. Ditinjau dari keadaan penduduk yang demikian, maka tidak dapat dipungkiri bahwa pendidikan yang ditawarkan bagi generasi muda di wilayah-wilayah tersebut kebanyakan berbasis Islam. Pertanyaan utama akan muncul untuk mengetahui lebih jauh mengenai sistem pendidikan Islam, utamanya mengenai pondok pesantren di luar negeri. Dalam kasus ini, obyek penelitian telah ditentukan di Pondok Songserm Islam Wittaya, kecamatan Takamcham, kabupaten Nong Chik, provinsi Pattani, Thailand Selatan. Kata kunci: Pondok, Pesantren, Konsep Belajar, Thailand Selatan