PENINGKATAN KREATIVITAS MAHASISWA DALAM PEMANFAATAN BARANG-BARANG BEKAS PADA MATA KULIAH MEDIA PEMBELAJARAN

Abstract

Abstract: Instructional media course which aims to develop the potential of studentsthrough the concept of learning media (non-ICT), as a medium of learning ICT there is aseparate subject. The use of media in the classroom learning relevant to optimize thelearning process. One of the subjects of learning media competence is to produceinstructional media based on relevance, basic competence, materials and characteristics ofstudents with the use of goods that exist around. This research is a class action that aimsto improve the creativity of students in the use of second-hand goods in the course of nonICT learning media. The subjects of this study were students of the second semester ofthe third level which consists of 40 students. Stages of research include planning, action,observation, and reflection in three cycles. Actions taken in the form of student creativityin the use of second-hand goods in the course of learning media. Data were collectedthrough interviews, observation, test, attitude scale, field notes and documentation.Triangulation data is done to avoid the subjectivity of the observer. The success rate ofthis study when the average observation creativity-average students gain rata ≥ 2,4 oneach indicator with good criterion, which was obtained from each end of a cycle or aquestionnaire if the average gain ≥ 70% with good criteria, derived from each end of thecycle. The results showed that the students' skills in the use of second-hand goods as amedium of learning through aspect 4 P which includes creative personalities, press /impulse, the creativeprocess, and creative products that are more focused on processsteps keratif with stages Preparation, incubation, illumination, and Verification at thecycles 1, 2 and 3 continued to increase.   Abstrak: Matakuliah media pembelajaran yang bertujuan mengembangkan potensimahasiswa melalui konsep media pembelajaran (non ICT), karena media pembelajaranICT ada mata kuliah tersendiri. Pemanfaatan media pembelajaran yang relevan dalamkelas dapat mengoptimalkan proses pembelajaran. Salah satu kompetensi matakuliahmedia pembelajaran adalah menghasilkan media pembelajaran berdasarkan relevansi, kompetensi dasar,  materi dan  karakteristik  siswa dengan pemanfaatan barang-barangyang ada disekitar. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuanuntuk meningkatkan kreativitas mahasiswa dalam pemanfaatan barang-barang bekas padamata kuliah media pembelajaran non ICT. Subyek penelitian ini adalah mahasiswa tingkatII semester III yang terdiri dari 40 mahasiswa. Tahap-tahap penelitian meliputiperencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi dalam tiga siklus. Tindakan yang dilakukanberupa kreativitas mahasiswa dalam pemanfaatan barang-barang bekas pada mata kuliahmedia pembelajaran. Data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, tes, skala sikap,catatan lapangan dan dokumentasi. Trianggulasi data dilakukan untuk menghindarisubjektivitas dari observer. Tingkat keberhasilan penelitian ini apabila rata-rata observasikreativitas mahasiswa memperoleh rata-rata ≥ 2,4 pada setiap indikatornya dengan kriteriabaik, yang diperoleh dari tiap akhir siklus atau angket jika memperoleh rata-rata ≥ 70%dengan kriteria baik, yang diperoleh dari tiap akhir siklus. Hasil penelitian menujukkanbahwa keterampilan mahasiswa dalam pemanfaatan barang-barang bekas sebagai mediapembelajaran melalui aspek 4 P yang meliputi pribadi kreatif, press/dorongan, proseskreatif, dan produk kreatif yang lebih difokuskan pada langkah proses keratif dengantahapan Persiapan, inkubasi, iluminasi, dan verifikasi pada siklus 1, 2, dan 3 terusmeningkat.