INTENSITAS PENGGUNAAN SURAT KABAR DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA KELAS V
Abstract
Abstract: The observations indicate that the level of reading comprehension grade students of SDN 01 Putat Kidul Gondanglegi District Malang Regency still low. This study aimed to describe the use of newspapers in improving students’ reading comprehension class V SDN Putat Kidul 01 Gondanglegi and describing the use of learning resources newspapers in improving students’ reading comprehension class V SDN Putat Kidul 01 Gondanglegi. This type of research is a classroom action research, while the data analysis in this study uses three ways, namely, data reduction, exposure data, and inference data. Subjects were students of class V SDN Putat Kidul 01 Gondanglegi District Malang Regency with the number of 23 students. The results showed that students’ reading comprehension with the intensity of use of the newspaper as a learning resource in class V SDN Putat Kidul Gondanglegi District 01 has increased from an average value of 79 in the first cycle and 87 in the second cycle. Completeness of classical study in the first cycle is 70% and at the end of the second cycle was 100%. Keywords: reading comprehension ability, intensity of use of newspapers Abstrak: Hasil observasi menunujukkan bahwa tingkat kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V SDN Putat Kidul 01 Kecamatan Gondanglegi Kabupaten Malang masih rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan penggunaan surat kabar dalam meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V SDN Putat Kidul 01 Gondanglegi dan mendiskripsikan penggunaan sumber belajar surat kabar dalam meningkatkan membaca pemahaman siswa kelas V SDN Putat Kidul 01 Gondanglegi. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) sedangkan Analisis data dalam penelitian ini menggunakan tiga cara, yaitu reduksi data, paparan data, dan penyimpulan data. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Putat Kidul 01 Kecamatan Gondanglegi Kabupaten Malang dengan jumlah 23 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan membaca pemahaman siswa dengan intensitas menggunakan surat kabar sebagai sumber belajar di kelas V SDN Putat Kidul 01 Kecamatan Gondanglegi mengalami peningkatan dari nilai rata-rata 79 pada siklus I dan 87 pada siklus II. Ketuntasan belajar klasikal pada siklus I adalah 70 % dan pada akhir siklus II adalah 100%. Kata Kunci: Kemampuan membaca pemahaman, intensitas penggunaan surat kabar