Peranan Mata Kuliah Profesi Kependidikan dan Microteaching terhadap Kompetensi Profesional Mahasiswa PPL Fisika
Abstract
The purpose of this study to determine the effect of the role of professional education and microteaching courses on the professional competence of physics class IV physics students. This study includes ex post facto research. The sample of this research is Field Supervisor (DPL) student of field practice (PPL) Physics Education department class IV that guide 18 students. Data collection using questionnaires and documentation. Data analysis techniques used are techniques of analysis of correlation and advanced analysis using coefficient of determination. The result of this research is that the influence of professional education and micro teaching subject to professional competence based on final score is included into very strong category that is equal to 1 with percentage of 100%. Based on the questionnaire obtained the influence of professional education subject to professional competence enter into very strong criteria with calculation of correlation of 1 and percentage of 100%. So that the subjects of teaching profession and micro teaching are very influential and actively participate in the professional competence of PPL Physics University of Pasir Pengaraian students. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui pengaruh peranan mata kuliah profesi kependidikan dan microteaching terhadap kompetensi profesional mahasiswa PPL fisika angkatan IV. Penelitian ini termasuk jenis penelitian ex-post facto. Sampel dari penelitian ini adalah Dosen Pembimbing Lapangan (DPL) mahasiswa PPL Prodi Pendidikan fisika angkatan IV yang membimbing 18 mahasiswa. Pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis kolerasi dan analisis lanjutan menggunakan koefisien determinasi. Hasil penelitian didapat bahwa pengaruh mata kuliah profesi kependidikan dan microteaching terhadap kompetensi profesional berdasarkan nilai akhir termasuk kedalam kategori sangat kuat yaitu sebesar 1 dengan persentase sebesar 100%. Berdasarkan angket diperoleh pengaruh matakuliah profesi kependidikan terhadap kompetensi profesional masuk ke dalam kriteria sangat kuat dengan perhitungan korelasi sebesar 1 dan persentase sebesar 100%. Sehingga mata kuliah profesi kependidikan dan microteaching sangat berpengaruh dan berperan aktif terhadap kompetensi profesional mahasiswa PPL Fisika Universitas Pasir Pengaraian.