ANALISIS PELAKSANAAN MANAJEMEN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP 4 KUDUS TAHUN PELAJARAN 2015/2016

Abstract

This study aimed to describe the implementation of Islamic education learning management; problematics of Islamic education and learning solutions; the output from the learning management implementation of Islamic Education in SMP 4 Kudus. This research subject is the principal, deputy head of affairs curriculum, school committee, teachers and learners. Data collection techniques using the method of observation, interviews, documentation and triangulation. The results showed that: (1) the implementation of Islamic education learning management done well enough that include planning, implementation and evaluation/assessment. (2) Some of the problems that occur in the learning of Islamic education can be overcome quite well with the solutions that have been diajalankan; (3) Output implementation of Islamic education learning management looks pretty good views of the learning achievement of Islamic Religious Education, satisfactory.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi manajemen pembelajaran Pendidikan Agama Islam; problematika pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan solusinya; output dari pelaksanaan manajemen pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP 4 Kudus. Subjek penelitian ini adalah Kepala Sekolah, Wakaur Kurikulum, Komite Sekolah, Guru PAI dan peserta didik. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi dan triangulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) implementasi manajemen pembelajaran Pendidikan Agama Islam terlaksana cukup baik yang mencakup perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi/penilaian. (2) Beberapa permasalahan yang terjadi dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam dapat diatasi dengan cukup baik dengan solusi yang telah diajalankan; (3) Output pelaksanaan manajemen pembelajaran PAI terlihat cukup baik dilihat dari prestasi belajar Pendidikan Agama Islam yang cukup memuaskan.