Application of Color Code Music Notation in Learning Piano for Early Childhood

Abstract

Introducing piano instruments can stimulate cognitive and scholastic abilities in early childhood. This study examines the use of "Buku Musikku/My Music Book" media written by Yuniasri Maya Aisyah, especially in tone notation color codes for children at preschool age. The research method used a descriptive qualitative approach. The research location chosen was a music course house for children in Pontianak City, Indonesia. Data collection techniques used participant observation, interviews, and documentation. Data validity was tested using source triangulation. Data analysis was conducted using the interactive model of Miles and Huberman. The application of color code music notation on piano instruments for early childhood is divided into two segmentations of the essential elements of music, namely rhythm and melody. The rhythm section explains the role of color coding on fruit-shaped objects that can help early childhood mastery of the beat value. The melody part helps early childhood mastery of the accuracy of the notation target according to the color code. The critical thing to conclude from this research is that using color coding to recognize tone notation is proven to help beginner pianists (early childhood) recognize notes when playing the piano.   Abstrak Mengenalkan instrumen piano dapat menstimulasi kemampuan kognitif maupun skolastik anak usia dini. Penelitian ini bertujuan untuk menelaah penggunaan media Buku Musikku yang ditulis oleh Yuniasri Maya Aisyah terutama dalam hal penggunaan kode warna notasi nada bagi anak-anak di usia pra-sekolah. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Lokasi penelitian yang dipilih adalah sebuah rumah kursus musik untuk anak di Kota Pontianak, Indonesia. Teknik pengambilan data menggunakan observasi partisipan, wawancara, serta dokumentasi. Keabsahan data diuji menggunakan triangulasi sumber. Analisis data dilakukan dengan menggunakan model interaktif dari Miles dan Huberman. Bentuk penerapan kode warna notasi musik pada instrumen piano bagi anak usia dini terbagi menjadi dua segmentasi elemen dasar musik yakni: ritme dan melodi. Bagian ritme menerangkan peran kode warna pada objek berbentuk buah yang dapat membantu penguasaan anak usia dini terhadap nilai ketukan. Sedangkan bagian melodi membantu penguasaan anak usia dini terhadap ketepatan sasaran notasi sesuai dengan kode warna. Hal penting yang menjadi kesimpulan dari penelitian ini ialah bahwa penggunaan kode warna untuk mengenal notasi nada terbukti dapat membantu pianis pemula (anak usia dini) dalam mengenal nada-nada pada saat mereka bermain piano.