Enhancing Early Literacy and Numeracy Skills through Diverse Media

Abstract

Learning to read, write, and count in early childhood is one of the indicators of developmental aspects that children must achieve, especially in cognitive and language development. For this reason, introducing literacy and numeracy from an early age is very important. Variation in using media is one of the exciting teaching skills applied to introduce literacy and numeracy in early childhood to arouse children's interest and motivation to learn and reduce boredom and boredom. This research uses a qualitative approach through a phenomenological study. Data collection techniques in this research are interviews, observation, and documentation. The results of this study concluded that: 1) Learning media used for the introduction of literacy and numeracy include humans (teachers), a combination of Educational Game Tools, and Learning Program Variations; 2) Literacy and numeracy learning media variation techniques consist of a) combining several learning media in one meeting, b) varying one media with several learning methods, c) using different media every day, d) using various types of media periodically, and e) varying the use of media outside the classroom.   Abstrak Pembelajaran Baca, Tulis dan Hitung pada anak usia dini merupakan salah satu indikator aspek perkembangan yang harus dicapai oleh anak, terutama pada aspek perkembangan kognitif dan bahasa. Untuk itulah pengenalan literacy and numeracy sejak usia dini sangat penting dilakukan. Variasi dalam menggunakan media merupakan salah satu keterampilan mengajar yang menarik diterapkan untuk mengenalkan literacy and numeracy pada anak usia dini agar dapat membangkitkan minat dan motivasi anak untuk bejar serta mengurangi rasa jenuh dan bosan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui studi fenomenologis. Teknik pengumpulan data dalam penlitian ini adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menyimpulkan bahwa : 1) Media Pembelajaran yang digunakan untuk pengenalan literacy and numeracy di antaranya adalah manusia (guru), perpaduan Alat Permainan Edukatif, dan Variasi Program Pembelajaran; 2) Teknik variasi media pembelajaran literacy and numeracy terdiri dari: a) penggabungan beberapa media pembelajaran dalam satu pertemuan, b) memvariasikan satu media dengan beberapa metode pembelajaran, c) menggunakan media yang berbeda-beda setiap harinya, d) menggunakan ragam jenis media secara periodik, dan e) memvariasikan penggunaan media di luar kelas.