The Transformation of Attitudes and Practices of Religious Moderation Among Lecturers at UIN Raden Fatah Palembang Following the Implementation of the Professionalism and Religious Moderation Index

Abstract

This research was motivated by the survey of the Religious Moderation Professionalism Index (IPMB) on all State Civil Apparatus within the Ministry of Religious Affairs. This program is carried out to quantitatively measure the level of professionalism and religious moderation of each ASN as a basis for assessment and evaluation in development efforts. The research question focuses on analyzing the transformation of attitudes and practices of Religious Moderation for the lecturers at UIN Raden Fatah Palembang Palembang, as well as exploring the efforts that must be undertaken by the lecturers at UIN Raden Fatah Palembang Palembang in implementing the principles of Religious Moderation at the university. The method used in this study is quantitative with the population and sample of  UIN Raden Fatah Palembang Palembang lecturers, for measurement techniques using the Likert scale, namely to measure attitudes, opinions and perceptions of UIN Raden Fatah Palembang lecturers about religious moderation. The results showed that the implementation of IPMB has had a positive impact on the transformation of attitudes and practices of religious moderation in UIN Raden Fatah Palembang lecturers. Lecturers become more understanding and internalize the values of religious moderation, so that their attitudes and practices become more moderate. This can be seen from the increasing national commitment, tolerance, nonviolence, and respect for local culture.Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh hasil survei yang dilakukan dengan menggunakan Indeks Profesionalisme Moderasi Beragama (IPMB) terhadap Aparatur Sipil Negara di Kementerian Agama. Survei ini dirancang untuk menilai seberapa profesional dan sejauh mana moderasi beragama dimiliki oleh Aparatur Sipil Negara sebagai dasar sebagai landasan evaluasi dan pengembangan. Fokus penelitian adalah transformasi sikap dan praktik Moderasi Beragama pada dosen UIN Raden Fatah Palembang Palembang, serta upaya yang diperlukan untuk menerapkannya di lingkungan kampus. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dengan skala likert untuk menilai sikap, pendapat, dan persepsi dosen tentang moderasi beragama. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi IPMB berpengaruh positif terhadap transformasi sikap dan praktik moderasi beragama pada dosen UIN Raden Fatah Palembang Palembang. Dosen mengalami peningkatan pemahaman dan internalisasi nilai-nilai moderasi beragama, tercermin dalam komitmen yang lebih tinggi terhadap kebangsaan, toleransi, penolakan terhadap kekerasan, dan penghargaan terhadap budaya lokal. Perubahan ini mengindikasikan perlunya upaya berkelanjutan dalam mempromosikan moderasi beragama di kalangan akademisi untuk menciptakan lingkungan kampus yang inklusif dan harmonis. Penelitian ini memiliki implikasi penting tidak hanya bagi UIN Raden Fatah Palembang Palembang tetapi juga institusi pendidikan lainnya yang ingin meningkatkan moderasi beragama di kampus mereka. Peningkatan komitmen terhadap nilai-nilai moderasi beragama diharapkan dapat memperkaya dialog antaragama dan antarbudaya serta memperkuat kerjasama lintasagama dalam mencapai tujuan pendidikan dan pengembangan masyarakat.