DESAIN KONSEPTUAL ADAB MENUNTUT ILMU MENURUT KITAB TA’LIM AL-MUTA’ALLIM DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBELAJARAN PAI DARING

Abstract

AbstractIn the midst of the Covid-19 pandemic that is currently happening, online learning is the only learning method that is applied at all levels of education. The adab of studying is one of the problems that occur during the online learning process. Some research shows that there is behavior that violates etiquette during the online learning process. This study seeks to examine the adab of seeking knowledge contained in the book Ta'lim Muta'alim by Shaykh Az-Zarnuji. This research is very much needed as a concept of implementing adab to study in online learning carried out during the Covid-19 pandemic. This research was conducted using a qualitative approach with the method of library research (library research). Then the data was obtained from primary data in the form of the book of Ta'lim Muta'alim and secondary data in the form of a translated book. The results of this study found that there are ten manners of studying that must be possessed by students. And there are five implementations of adab for seeking knowledge in online PAI learning based on the concept of adab for seeking knowledge contained in the book of Ta'lim muta'alim.Keywords: Adab Concept, pandemic covid-19, online learning, Pendidikan Agama Islam, Ta’lim Al-Muta’allim.AbstrakDi tengah pandemi Covid-19 yang saat ini sedang terjadi, pembelajaran daring menjadi metode pembelajaran satu-satunya yang diterapkan di semua jenjang pendidikan. Adab menuntut ilmu menjadi salah satu problematika yang terjadi selama proses pembelajaran daring. Beberapa riset menunjukan adanya perilaku yang melanggar adab selama proses pembelajaran daring. Penelitian ini berupaya untuk mengkaji adab menuntut ilmu yang terdapat di dalam kitab Ta’lim Al-Muta’allim karya Syaikh Az-Zarnūji. Penelitian ini sangat diperlukan sebagai konsep implementasi adab menuntut ilmu dalam pembelajaran daring yang dilakukan selama masa pandemi Covid-19 ini. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kepustakaan (library research). Kemudian data diperoleh dari data primer berupa kitab Ta’lim Al-Muta’allim dan data sekunder berupa kitab terjemahannya. Hasil penelitian ini menemukan terdapat sepuluh adab menuntut ilmu yang harus dimiliki oleh para pelajar. Dan terdapat lima implementasi adab menuntut ilmu dalam pembelajaran PAI secara daring berdasarkan konsep adab menuntut ilmu yang terdapat di dalam kitab Ta’lim Al-muta’allim. Kata kunci : Konsep Adab, Pandemi Covid-19, Online Learning, Pendidikan Agama Islam, Ta’lim Al-Muta’allim.