KLASIFIKASI TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
AbstactThis research examines the classification of objectives of Islamic education. For this purpose, researchers used a qualitative approach with the literature study method. The technique used is content analysis. The research results show that general educational goals can be classified into 3 parts, namely final goals, general goals, and specific goals. Of these three goals, there is a certain hierarchy, the final goal is reduced to the general goal, and the general goal is reduced to the specific goal. This research recommends that there is a need for a paradigm shift in reformulating the goals of education based on Godly values which lead to the achievement of eternal and transcendental happiness.Keywords: Goals of Islamic Education, Islamic Religious Education, Islamic Education, National Education Goals, Education Components.AbstrakPenelitian ini mengkaji tentang klasifikasi tujuan pendidikan Islam. Untuk kepentingan tersebut, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan metodestudi literatur. Teknik yang digunakan adalah analisis isi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tujuan pendidikan secara umum dapat digolongkan menjadi 3 bagian, yaitu tujuan akhir, tujuan umum, dan tujuan khusus. Dari ketiga tujuan tersebut terdapat hierarki tertentu, tujuan akhir diturunkan ke tujuan umum, dan tujuan umum diturunkan ke tujuan khusus. Penelitian ini merekomendasikan perlu adanya perubahan paradigma dalam merumuskan kembali tujuan pendidikan yang berlandaskan nilai-nilai Ketuhanan yang bermuara pada pencapaian kebahagiaan abadi dan transendental.Kata Kunci: Tujuan Pendidikan Islam, Pendidikan Agama Islam, Pendidikan Islam, Tujuan Pendidikan Nasional, Komponen Pendidikan