Penerapan Teori Pemrosesan Informasi Robert M. Gagne pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDI Al-Mubarok Surabaya

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to help and facilitate students of SDI Al-Mubarok Surabaya in remembering information, understanding concepts and actively participating in class when studying Islamic Religious Education. Data collection methods used in this study include observation, interviews, and documentation, and the methodology used is descriptive qualitative. Based on the survey results, that the application of information processing theory at SDI Al-Mubarok Surabaya follows a learning implementation plan (RPP) with flexible learning steps consisting of eight phases of the learning process according to Robert M.Gagne namely motivation, understanding, acquisition, retention, memory. return, generalization, treatment, and feedback. The results of the application of Robert M. Gagne's information processing theory to Islamic Religious Education lessons at SDI Al-Mubarok Surabaya are carried out in accordance with the stages of learning, and can be said to be successful and can direct and support student interest in the learning process, follow all the teacher's instructions, make students remember information in learning and understand every instruction given by the teacher. Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membantu dan memudahkan siswa SDI Al-Mubarok Surabaya dalam mengingat informasi, memahami konsep dan berpartisipasi aktif di kelas ketika mempelajari Pendidikan Agama Islam. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini meliputi observasi, wawancara, dan dokumentasi, dan metodologi yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Berdasarkan hasil survei, bahwa penerapan teori pemrosesan informasi di SDI Al-Mubarok Surabaya mengikuti rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) dengan langkah-langkah pembelajaran fleksibel yang terdiri dari delapan fase proses pembelajaran menurut Robert M.Gagne yakni motivasi, pemahaman, pemerolehan, penahanan, ingatan kembali, generalisasi, perlakuan, dan umpan balik. Hasil penerapan teori pemrosesan informasi milik Robert M. Gagne pada pelajaran Pendidikan Agama Islam di SDI Al-Mubarok Surabaya dilaksanakan sesuai dengan tahapan pembelajaran, dan dapat dikatakan berhasil serta dapat mengarahkan dan menunjang minat siswa dalam proses pembelajaran, mengikuti semua petunjuk guru, membuat siswa mengingat informasi dalam pembelajaran dan memahami setiap instruksi yang diberikan guru.