Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Program Tahfidz Quran
Abstract
Abstract: Rusydi Ananda states that students' learning achievements are influenced by extrinsic elements such as learning strategies and intrinsic factors like student motivation. This study aims to verify whether this holds true for the Quran memorization (tahfidz) learning specifically at Al-Furqan Junior High School, Madrasatul Qur’an Tebuireng, Jombang. The research methodology employed a quantitative ex-post facto approach. Sampling was conducted using simple random sampling with 225 respondents. Questionnaires and documentation were the data collection techniques used in this research. Simple and multiple linear regressions were employed as the data analysis techniques. The research findings indicate that: (1) there is a partial influence between learning strategies and student motivation on Quran memorization achievement at Al-Furqan Junior High School, Madrasatul Qur’an Tebuireng, Jombang; (2) there is a simultaneous influence between learning strategies and motivation on Quran memorization achievement at Al-Furqan Junior High School, Madrasatul Qur’an Tebuireng, Jombang. This is evident in the selection of appropriate teaching strategies by teachers, fully supported by student motivation, which significantly improves students' memorization progress over time and enhances their learning achievements. Abstrak: Rusydi Ananda dalam bukunya mengatakan bahwa prestasi belajar siswa dipengaruhi oleh unsur ekstrinsik berupa strategi pembelajaran dan unsur intrinsik berupa motivasi siswa. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan bahwa apakah hal ini berlaku pada pembelajaran tahfidz al-Quran khususnya di SMP Al-Furqan Madrasatul Qur’an Tebuireng Jombang. Pendekatan penelitian ini menggunakan kuantitatif berjenis ex-post facto. Pengambilan sampel menggunakan simple random sampling dengan 225 responden. Teknik kuesioner dan dokumentasi merupakan teknik pengumpulan data dalam penelitian ini. Regresi linier sederhana dan berganda menjadi teknik analisis data ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa; (1) terdapat pengaruh secara parsial antara strategi pembelajaran dan motivasi siswa terhadap prestasi tahfidz di SMP Al-Furqan Madrasatul Qur’an Tebuireng Jombang; (2) terdapat pengaruh secara simultan antara strategi pembelajaran dan motivasi terhadap prestasi tahfidz di SMP Al-Furqan Madrasatul Qur’an Tebuireng Jombang. Hal ini nampak pada pemilihan strategi yang tepat oleh guru dan didukung sepenuhnya oleh motivasi siswa yang nampak pada progress hafalan siswa secara signifikan dari waktu ke waktu akan meningkatkan prestasi belajar siswa.