UTILIZATION OF CROSSPUZZLE GAMES AS LEARNING MEDIA IN THE DEVELOPMENT OF THE MAHARAH KITABAH

Abstract

Language is a communication tool. With language, we can talk to know each other. In addition to the local language and the national language, namely Indonesian, we also know foreign languages. Foreign Language is currently a compulsory subject for students at all levels of education. Most of the foreign languages spoken are English and Arabic. Many students experience difficulties in learning both foreign languages, especially in learning Arabic. In learning Arabic, there are four skills that must be mastered, namely maharah istima' (listening skills), maharah qiro'ah (reading skills), maharah kalam (speaking skills), and maharah kitabah (writing skills). Writing skill (maharah al-kitabah) is the highest skill of the four Arabic language skills. Writing is an activity related to thought processes and expression skills in written form. In order to make learning more efficient, an educator is required to be creative in conveying learning material, this is done so that learning writing skills becomes more fun and can help students in learning Arabic. One of the media that can be a solution is the crossword puzzle (TTS) game media. This study aims to explain the media for learning Arabic games in the form of crossword puzzles in maharah kitabah.Keywords: Maharah kitabah, learning media, Al-Kalimah Al-Mutaqati'ah  Bahasa adalah alat komunikasi. Dengan bahasa, kita dapat berbicara mengenal satu sama lain. Selain bahasa daerah dan bahasa nasional, yaitu bahasa Indonesia, kita juga mengenal bahasa Asing. Bahasa Asing saat ini menjadi mata pelajaran wajib bagi pelajar disemua jenjang Pendidikan. Kebanyakan bahasa asing yang dipakai yaitu bahasa Inggris dan bahasa Arab. Banyak siswa yang mengalami kesulitan dalam mempelajari kedua bahasa asing tersebut, terutama dalam mempelajari bahasa Arab. Dalam mempelajari bahasa Arab, ada empat keterampilan yang harus dikuasai yaitu maharah istima’ (keterampilan mendengar), maharah qiro’ah (keterampilan membaca), maharah kalam (keterampilan berbicara), dan maharah kitabah (keterampilan menulis). Keterampilan menulis (maharah al-kitabah) merupakan keterampilan tertinggi dari empat keterampilan berbahasa Arab. Menulis adalah kegiatan berhubungan dengan proses berpikir serta keterampilan ekspresi dalam bentuk tulisan. Agar pembelajaran lebih efisien, seorang pendidik dituntut menjadi kreatif dalam menyampaikan materi pembelajaran, hal ini dilakukan agar pembelajaran keterampilan menulis menjadi lebih menyenangkan dan dapat membantu siswa dalam kegiatan belajar bahasa Arab. Salah satu media yang dapat menjadi solusi adalah media permainan Teka Teki Silang (TTS). Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan media pembelajaran permainan bahasa Arab berupa teka teki silang (Al Kalimah Al Mutaqati’ah) dalam maharah kitabah. Kata kunci: Maharah kitabah, Media pembelajaran, Al-Kalimah Al- Mutaqati’ah