Metode Picture and Picture dalam Meningkatkan Antusiasme Anak Sekolah Minggu dalam Mendengarkan Firman Tuhan

Abstract

Abstract: The basis of this writing is unraveled because factually there are still many in the church, children's interest and enthusiasm when hearing the story of God's word is still lacking. This paper aims to find out the increase in the enthusiasm of middle-level Sunday school children in listening to God’s word through the picture and pictures method. Based on the results of field observations, it is know that the enthusiasm of children in listeningto the word does not meet good standards. In thelearning proses in Sunday School, especially in the middle class, Sunday school teacgers still use the methodteacing that is less interesting, makes children bored so they pay less attention to teaching. This study used clasroomaction research with 20 children as a sample. Two cycles with four stages used starting with action planning, action implementation, observation and reflection. Research results so that the enthusiasm of children in listening to the word of God is further increased using the Picture and Picture method. The use of this method also encourages a variety of methods used by teachers, while also creating increased interest and enthusiasm for Sunday school children.Abstrak: Dasariah tulisan ini terurai karena secara faktual masih banyak ditemukan di dalam gereja, minat dan antusiasme anak-anak ketika mendengar cerita firman Tuhan masih kurang. Tulisan ini dibuat untuk mencari tahu peningkatan antusiasme anak sekolah minggu jenjang madya dalam mendengarkan firman Tuhan lewat metode Picture and Picture. Berdasarkan hasil observasi di lapangan, diketahui bahwa antusiasme anak dalam mendengarkan firman Tuhan belum memenuhi standar yang baik. Dalam mengajar di sekolah Minggu khususnya di kelas tengah, guru masih menggunakan metode pengajaran yang kurang menarik, sehingga membuat anak jenuh dan kurang memperhatikan pengajaran. PTK digunakan dalam penelitian ini dengan sampel 20 anak. Ada empat tahapan dari kedua Siklus yang digunakan yaitu 1) perencanaan, 2) pelaksanaan, 3) observasi dan 4) refleksi. Hasilnya memperlihatkan bahwa dengan menggunakan metode picture and picture membuat semangat anak dalam mendengarkan firman Tuhan lebih meningkat. Penggunaan metode ini juga sekaligus mendorong beragamnya metode yang digunakan guru, sekaligus juga menciptakan minat dan anutisme anak sekolah minggu bertambah