PERKEMBANGAN KEPRIBADIAN ANAK DALAM MEMBENTUK KARAKTER MELALUI PEMBIASAAN SALAMAN DI SEKOLAH

Abstract

Abstract Character building in students is very urgent and fundamental, so parents and teachers are responsible for building and growing students in the school environment in general and in the learning process. The hope is that people with character will be formed with the various policies contained in the school program. Research that uses the library search method is to study and describe the activities related to handshakes/shakes as an effort to build character in students. The results of the handshake activity research with habituation patterns and modeling. The stages of the research carried out were: (1) Collecting data: from the review process of journals related to children's personality development, as well as information related to character education, implemented into modules so as to obtain the information needed for research. (2) Data reduction: explore, classify, direct, separate data that is not needed, and organize data in such a way as to arrive at final conclusions and be verified. (3) Data presentation: reviewing the benefits of research and providing conclusions and taking actions from possible data, so that some general conclusions are obtained Through handshakes, the formation of students' character, politeness is realized. Done with habituation every day, when coming and going home. Characters that are built with the habit of shaking hands are polite to others, both older and younger. The stages of this activity include 3 stages, namely routine school activities, spontaneous activities, and example. Keywords:Charakter building, handshake, school activities Abstrak Pembentukan karakter pada siswa merupakan hal yang sangat urgen dan fundamental, sehingga orang tua dan guru bertanggung jawab membangun dan menumbuhkan pada diri siswa di lingkungan sekolah umumnya dan dalam proses pembelajaran. Harapannya adalah agar terbentuk insan-insan yang berkarakter dengan berbagai kebijakan yang tertuang dalam program sekolah. Penelitian yang menggunakan metode studi kepustakaan (library Search) penelitian mempelajari dan mendeskripsikan terkait dengan kegiatan jabat tangan/salaman sebagai upaya pembentukan karakter pada siswa. Hasil penelitian kegiatan salaman dengan pola pembiasaan dan pemodelan. Tahapan penelitian yang dilakukan adalah: (1) Mengumpulkan data: dari proses review jurnal-jurnal terkait perkembangan kepribadian anak, juga informasi terkait pendidikan karakter, diimplementasikan kedalam modul sehingga mendapatkan informasi yang diperlukan untuk penelitian. (2) Reduksi data : mendalami,  menggolongkan,  mengarahkan, memisahkan  data  yang  tidak  dibutuhkan, dan mengatur data sedemikian rupa untuk sampai pada  kesimpulan akhir  dan  diverifikasi. (3) Penyajian data: mengkaji manfaat penelitian dan memberikan kesimpulan dan pengambilan tindakan dari data yang memungkinkan, sehingga diperoleh beberapa simpulan umum. Melalui salaman pembentukan karakter siswa sopan santun di wujudkan. Dilakukan dengan pembiasaan setiap hari, saat datang dan akan pulang. Karakter yang dibangun dengan pembiasaan salaman adalah sopan santun terhadap sesame, baik yang lebih tua maupun yang lebih muda. Tahapan kegiatan ini meliputi 3 tahapan, yaitu kegiatan rutin sekolah, kegiatan spontan, dan keteladanan Kata Kunci: Pendidikan karakter, Salaman, kegiatan sekolah