PENDAMPINGAN PENERAPAN METODE YANBU’A PADA PEMBELAJARAN BACA QUR’AN SANTRI AL-HIDAYAH KARANG PLOSO MALANG

Abstract

Abstract To increase reading fluency in the Koran, a mentoring program was established to use the Yanbu'a method. The capacity of students to read the Qur'an has increased as a result of this support. This is because classes are grouped based on the skills of the students, and more santri who are completing community service projects are becoming teachers, which helps to create more organized and productive classroom environments. The first deterrent is that the Islamic boarding school (pesantren) does not require applicants to take a Qur'anic reading test before accepting them. Second, the activity schedule at the Al-Hidayah Islamic boarding school is very busy, which results in a lack of routine tadarus activities as a means for students to deepen and facilitate their reading of the Al-Qur'an. Keywords: Yanbu'a method, reading al-Qur’an fluency   Abstrak Program pendampingan penerapan metode Yanbu’a dilaksanakan dalam rangka untuk meningkatkan kefasihan membaca al-Qur’an. Hasil dari pendampingan ini adalah meningkatnya kemampuan baca al-Qur’an bagi santri. Hal ini dikarenakan adanya pengelompokan kelas sesuai dengan kemampuan santri dan juga jumlah guru yang bertambah dari mahasiswa sedang dalam tugas pengabdian kepada masyarakat, yang mampu menjadikan kelas semakin kondusif dan efisien. Adapun Faktor penghambatnya yaitu pertama, pihak pesantren ketika menerima santri baru tidak melakukan seleksi atau tes baca al-Qur’an. Kedua, jadwal kegiatan di pesantren Al-Hidayah sangat padat yang mengakibatkan kurangnya kegiatan tadarus rutin sebagai sarana santri untuk mendalami dan memperlancar bacaan al-Qur’an. Kata Kunci: metode Yanbu’a, kefasihan membaca al-Qur’an