PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN MUHADATSAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB SANTRI DI PONDOK PESANTREN AL-QUR’AN (PPQ) NURUL HUDA SINGOSARI KABUPATEN MALANG

Abstract

Abstract In a society that is less familiar with Arabic, many feel that this language is foreign and difficult to learn. Lack of introduction to Arabic from an early age makes it difficult for many people to understand Arabic texts, especially Qur'anic texts that have been translated into Indonesian. This results in a less complete and deep understanding, even leading to deviations in the practice of the contents of the Qur'an. Efforts to introduce Arabic at the basic level are very important to improve people's understanding of these texts, which are the key to understanding and applying the teachings of the Qur'an in everyday life.The results of the training and mentoring of basic muhadatsah for students of PPQ Nurul Huda Singosari showed high enthusiasm and significant improvement in Arabic speaking skills. The students are able to pronounce daily sentences correctly and fluently and are able to carry out muhadatsah independently well. This is an indication that the training has a positive impact on the development of Arabic language skills and a better understanding of the Qur'anic text. Keywords: Arabic speaking skills, muhadatsah, training and mentoring   Abstrak Di masyarakat yang kurang mengenal bahasa Arab, banyak yang merasa bahasa tersebut asing dan sulit dipelajari. Kurangnya pengenalan bahasa Arab sejak dini membuat banyak orang kesulitan memahami teks-teks Arab, khususnya teks al-Qur'an yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia. Hal ini mengakibatkan pemahaman yang kurang utuh dan mendalam, bahkan menimbulkan penyimpangan dalam pengamalan isi al-Qur’an. Upaya pengenalan bahasa Arab pada tingkat dasar sangat penting untuk meningkatkan pemahaman masyarakat terhadap teks-teks tersebut, yang merupakan kunci dalam memahami dan menerapkan ajaran al-Qur’an dalam kehidupan sehari-hari. Hasil dari pelatihan muhadatsah dasar bagi siswa PPQ Nurul Huda Singosari menunjukkan antusiasme yang tinggi dan peningkatan yang signifikan dalam keterampilan berbicara bahasa Arab. Siswa mampu mengucapkan kalimat sehari-hari dengan benar dan lancar serta mampu melaksanakan muhadatsah mandiri dengan baik. Hal ini menjadi indikasi bahwa pelatihan tersebut memberikan dampak positif terhadap pengembangan kemampuan berbahasa Arab dan pemahaman teks al-Qur’an yang lebih baik. Kata Kunci: Keterampilan berbicara bahasa Arab, muhadatsah, pelatihan