PENDAMPINGAN PRAKTEK IBADAH SHOLAT DHUHA PADA PESERTA DIDIK KELAS 1 DI MADRASAH IBTIDAIYAH (MI) HIDAYATUL MUBTADIIN TASIKMADU LOWOKWARU KOTA MALANG

Abstract

Abstract Worship (Islamic Prayers) is an obligation that must be carried out by religious people. In Islamic religious education, worship is a form of submission and obedience which reaches its peak as the impact of a sense of exaltation that grows deep in a person's heart towards those to whom he submits. Religious education is very important both in schools and Outside of school, one of them is the habit of praying which is taught in school so that it can become a habit for students to worship. The aim in this case is to accompany the Duha prayer is to get used to performing the Sunnah Duha prayer. Through the habit of Duha prayer you can improve your attitude of discipline and responsibility. and an independent attitude. This dhuha prayer assistance program is carried out through several stages, namely preparation, program implementation and program evaluation. The target of this program is all grade 1 students at MI Hidayatul Mubtadiin Tasikmadu Lowokwaru. The methods used are observation, interviews, discussion and documentation. The result of implementing this mentoring program is that the implementation of the dhuha prayer is able to form an attitude of responsibility and the student's personality becomes better, wiser and more orderly. The implementation of the dhuha prayer is able to improve students' independent attitudes and student discipline in carrying out their duties as students. Keywords : Mentoring, Discipline, Dhuha Prayer   Abstrak  Ibadah merupakan suatu kewajiban yang harus dilaksanakan umat beragama.Dalam pendidikan agama islam ibadah adalah suatu bentuk ketundukan dan ketaatan yang mencapai puncaknya sebagai dampak dari rasa pengagungan yang bersemai dalam lubuk hati seseorang terhadap siapa yang kepadanya ia tunduk.Pendidikan keagamaan sangatlah penting baik didalam sekolah maupun diluar sekolah salah satunya yaitu pmbiasaan sholat yang diajarkan dalam sekolah agar dapat dijadikan kebiasaan oleh siswa siswi untuk beribadah.Tujuan dalam hal ini untuk mendampingi sholat dhuha adalah untuk pembiasaan diri dalam mendirikan sholat Sunnah dhuha.Melalui pembiasaan sholat dhuha dapat meningkatkan sika disiplin,tanggung jawab dan sikap mandiri.Program pendampingan sholat dhuha ini dilakukan melalui beberapa tahapan yaitu persiapan,pelaksanaan program,dan evaluasi program.Sasaran program ini adalah seluruh siswa siswi kelas 1 MI Hidayatul Mubtadiin Tasikmadu Lowokwaru. Metode yang digunakan adalah observasi, wawancara, diskusi dan dokumentasi. Hasil dari pelaksanaan program pendampingan ini adalah  pelaksanan sholat dhuha mampu membentuk sikap tanggung jawab dan sikap kepribadian siswa menjadi lebih baik dan bijak serta teratur.Pelaksanaan shalah dhuha mampu meningkatkan sikap mandiri siswa,kedisiplinan siswa dalam melaksanakan tugasnya sebagai pelajar. Kata Kunci : Pendampingan, Kedisiplinan, Sholat Dhuha