Efektivitas Review Produk di TikTok Dalam meningkatkan Minat Beli Mahasiswa UINFAS Bengkulu Perspektif Ekonomi Syariah

Abstract

The purpose of this study is to determine the effectiveness of product reviews to buying interest of UINFAS Bengkulu students in terms of islamic economic perspective. This research uses the type of field research, with descriptive qualitative research methods. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. Based on the results obtained from the research that has been conducted, it can be concluded that product reviews are very important and able to increase the buying interest of UINFAS Bengkulu students. Because, product reviews are very helpful in increasing knowledge about products that suit their needs. Meanwhile, product reviews by @Urb4bygrl in terms ofislamics perspective have fulfilled the four elements of moral values in Islamic teachings which include: Shiddiq (honest), amanah (responsible), fathanah (intelligent), and tabligh (communicative). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas review produk dalam meningkatkan tminat beli mahasiswa UINFAS Bengkulu ditinjau dari perspektif ekonomi syariah. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian lapangan (field research), dengan metode penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil yang diperoleh dari penelitian yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahwa review produk sangat penting dan mampu meningkatkan minat beli mahasiswa UINFAS Bengkulu. Karena, review produk sangat membantu dalam menambah pengetahuan mengenai produk yang sesuai dengan kebutuhan mereka. Sedangkan review produk oleh @Urb4bygrl ditinjau dari perspektif syariah sudah memenuhi empat unsur-unsur nilai moral dalam ajaran islam yang meliputi: Shiddiq (jujur), amanah (bertanggung jawab), fathanah (cerdas), dan tabligh (komunikatif).