Media Video Pembelajaran Dalam Pencapaian Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen

Abstract

Abstract : This study aims to see the influence and how much influence learning video media has on student learning outcomes in Christian subjects at SMK YPSEI Palangka Raya. In this study, researchers used quantitative methods. Where the objects in this study were taken from all students who are Christians at SMK YPSEI Palangka Raya totaling 40 people. This study used comparative causal correlation analysis techniques, as well as data testing using the SPSS application. The results showed that there was a significant influence between video media and student learning outcomes. In accordance with the calculation results of the SPSS program, which shows a Regression F value of 46,111 and Sig 0.000<0.05 which means that there is a positive and significant influence between video media and learning outcomes. Rsquare's score of 0.548 which implies that the influence of video media on the learning outcomes of Christian Religious Education subjects is 55%, while the rest is influenced by other variables.   Keywords: Christian religious education, learning outcomes, learning video media   Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh dan seberapa besar pengaruh mediaavideo pembelajaran terhadap hasillbelajar peserta didik pada mata pelajaran Agama Kristen di SMK YPSEI Palangka Raya. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode kuantitatif. Dimana objek dalam penelitian ini diambil dari seluruh peserta didik yang beragama Kristen di SMK YPSEI Palangka Raya berjumlah 40 orang. Penelitian ini menggunakan teknik analisis korelasi kausal komparatif, serta pengujian data menggunakan aplikasi SPSS. Hasilppenelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan, antara media video dan hasil belajar peserta didik. Sesuai dengan hasil perhitungan program SPSS, yang menunjukan nilai Regression Fhitung sebesar 46.111 dan Sig 0,000<0,05 yang artinya adanya pengaruh positif dan signifikan antara media video dan hasil belajar. Nilai Rsquare sebesar 0,548 yang mengandung pengertian bahwa pengaruh media video terhadap hasil belajar mata pelajaran Pendidikan Agama Kristen adalah sebesar 55%, sedangkan sisanya dipengaruhi oleh variabel lain.   Kata Kunci: hasil belajar, media video pembelajaran, pendidikan agama kristen