Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Peningkatan Karakter Religius Siswa

Abstract

This research examines how the process of instilling the values of Islamic education in SMP Negeri 4 Jambi City. the aim is to describe and analyze the general picture of the religious character of students and the process of instilling the values of Islamic education in SMP Negeri 4 Jambi City. The method used in this research is descriptive qualitative method, and the type of research used is field research. The subjects of this study were PAI teachers and students at SMP Negeri 4 Jambi City, while the object of the research was the inculcation of Islamic educational values in improving the religious character of students at SMP Negeri 4 Jambi City. The results of this study indicate that PAI teachers have carried out the process of instilling the values of Islamic education using (1) innovative teaching methods by making self-study modules and PAI pocket books for students, (2) modeling greetings, shaking hands, tolerant and guiding students in each activity, (3) habituation by making the Dzhuhur prayer program in congregation, monthly yasinan, tahfidz juz 'amma, as well as accustoming students to mutual tolerance between religions (4) motivation and enforcement of rules such as giving advice and reprimands for actions committed student. Penelitian ini mengkaji tentang bagaimana proses penanaman nilai-nilai pendidikan Islam di SMP Negeri 4  Kota Jambi. tujuannya adalah mendeskripsikan dan menganalisa gambaran umum karakter religius siswa dan proses penanaman nilai-nilai pendidikan Islam di SMP Negeri 4  Kota Jambi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif, dan jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian lapangan (field recearch). Subjek dari penelitian ini adalah guru PAI dan siswa di SMP Negeri 4 Kota Jambi, sedangkan objek penelitiannya adalah penanaman nilai-nilai pendidikan Islam dalam peningkatan karakter religius siswa di SMP Negeri 4 Kota Jambi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru PAI telah melakukan proses penanaman nilai-nilai pendidikan Islam dengan metode (1) pengajaran yang inovatif dengan membuat modul belajar sendiri serta buku saku PAI untuk siswa, (2) peneladanan untuk mengucapkan salam, berjabat tangan, bertoleransi serta membimbing siswa dalam setiap kegiatan, (3) pembiasaan dengan membuat program sholat dzhuhur berjama’ah, yasinan bulanan, tahfidz juz ‘amma, serta membiasakan siswa untuk saling toleransi antar agama (4) motivasi dan penegakkan aturan seperti memberi nasihat dan teguran atas perbuatan yang dilakukan siswa.