Using Poster Comment Method to Improve English Writing Ability of V-A Class at MIN 4 Jember
Abstract
So far, writing learning in schools is still oriented to the number of numbers on the exam. At the same time, the process that takes place during writing activities is not paid attention to. This study aims to improve writing skills using the poster comment method. Using the poster comment method, students can increase creativity in making sentences. This is because this method used images that are appropriate to the age of class V students. The approach used in this research is a Mix-method research approach with the type of classroom action research (CAR). This study focuses on using the poster comment method to improve students' writing skills. This research took place in two cycles with four stages; planning, implementation, observation, and reflection. The results of this study indicate that: the implementation of the poster comment method in learning English lasts for two cycles with the theme of numbers. The grades VA increased by 31.2% in the technical aspect of writing, 46.5% in the grammar aspect, and 13.2% in the creativity aspect. Selama ini menulis yang berlangsung di sekolah masih berorientasi pada besarnya angka pada ujian saja. Sedangkan proses yang berlangsung selama kegiatan menulis diperhatikan.oleh karena itulah penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis menggunakan metode poster comment. Dengan penggunaan metode komentar poster, peserta didik dapat meningkatkan kreativitas dalam membuat kalimat. Hal ini karena dalam metode ini digunakan gambar yang sesuai dengan usia peserta didik kelas V. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah Mix-method dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini lebih difokuskan pada penggunaan metode poster comment untuk meningkatkan kemampuan menulis peserta didik. Penelitian ini berlangsung selama dua siklus dengan empat tahapan; perencanaan, implementasi, pengamatan dan refleksi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Pelaksanaan metode poster comment dalam pembelajaran bahasa Inggris berlangsung selama 2 siklus dengan tema angka. 3 nilai siswa kelas V A mengalami peningkatan sebesar 31,2% pada aspek penulisan, 46,5% pada aspek tata bahasa dan 13,2% pada aspek kreativitas.