Abstract
This study aims to describe the effect of students' mathematical disposition on the ability to understand concepts and solve mathematical problems in class IX tube material at MTs NU Miftahul Falah. The type of research used is correlational research with a quantitative approach. The sampling technique used was random sampling. The study population was 267 students with a sample of 35 students in one class. Collecting data using description test instruments and questionnaires. The data that has been obtained is then analyzed using the product moment correlation test, simple linear regression analysis, t-test. The results of data analysis show that: first, the mathematical disposition of students has a positive and significant influence on the ability to understand mathematical concepts by 23.5%. Second, students' mathematical disposition has a significant influence on mathematical problem solving by 63.8%. From these results, it can be concluded that students' mathematical dispositions have a positive and significant effect on the ability to understand concepts and solve mathematical problems in class IX tube material at MTs NU Miftahul Falah Cendono, Dawe, Kudus.
References
Azzahra, R.H & Pujiastuti, H. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(1), 153-162. https://doi.org/10.36526/tr.v4i1.876
Cahani, K. & Efendi, K.N.S. (2019). Kemampuan pemahaman konsep matematika siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar segiempat. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019. Universitas Singaperbangsa, Karawang. Retrieved from: https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2318/1837
Choridah, D.T. (2013). Peran pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kreatif serta disposisi matematis siswa SMA. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 194-202. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.p194-202
Diana, P. et al., (2020). Kemampuan pemahaman konsep matematis siswa ditinjau dari kategori kecemasan matematik. Supremum Journal of Mathematics Education, 4(1), 24-32. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.2033
Herutomo, R.A & Masrianingsih. (2019). Pembelajaran model creative problem solving untuk mendukung higher-order thinking skills berdasarkan tingkat disposisi matematis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2), 188-199. http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v6i2.26352
Kesumawati, N. (2008). Pemahaman konsep matematik dalam pembelajaran matematika. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Pendidikan Matematika UNY:1-8. Retrieved from: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/6928
Khoirunnisa, P. H., & Malasari, P. N. (2021). Analisis kemampuan berpikir kritis matematis siswa ditinjau dari self confidence. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 7(1), 49-56. https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i1.2804
Kurniawan, A. & Kadarisma, G. (2020): Pengaruh disposisi matematis terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(2): 99-108. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v3i2.p%25p
Lestari, S. et al., (2021). Pengaruh disposisi matematis dan self concept terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik pada materi aritmatika sosial. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 16(19): 28-34.
Mahmudi, A. & Saputro, B.A. (2016). Analisis pengaruh disposisi matematis, kemampuan berpikir kreatif, dan persepsi pada kreativitas terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Mosharafa, 5(3), 205-210.https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i3.276
Nababan, S.A. & Tanjung, H. S. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan disposisi matematis siswa SMA Negeri 4 Wira Bangsa Kabupaten Aceh Barat. Genta Mulia, XI (2), 233-243
Netriwati. (2016). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan teori polya. Jurnal Pendidikan Matematika 7(2), 181-190. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.32
Roebyanto, G. & Harmini, S. (2017). Pemecahan masalah matematika. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ruqoyyah, S., et al. (2020). Kemampuan pemahaman konsep dan resiliensi matematika dengan VBA microsoft excel. Purwakarta: CV Tre Alea Jacta Pedagodie.
Savitri, M.D., et al., (2021). Pengaruh MEAs berbantuan geogebra terhadap kemampuan pemahaman konsep dan disposisi matematis siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 243-255.
Suandito, B. (2017). Bukti informal dalam pembelajaran matematika. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 1-12.
Sugiyono. (2014). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.
Palupi, D. D., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2017). Proses berpikir kritis dalam memecahkan masalah terbuka berbasis polya sub pokok bahasan persegi panjang dan persegi siswa kelas VII-B SMP Negeri 10 Jember. Kadikma, 8(3), 162-172. https://doi.org/10.19184/kdma.v8i3.6973
Widiyanto, M.A. (2013). Statistika terapan. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Widyasari, N., et al. (2016). Meningkatkan kemampuan disposisi matematis siswa SMP melalui pendekatan metaphorical thinking. Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.28-39
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.