Pembentukan Karakter di Masa Pandemi Melalui Pendidikan Agama Islam


N. Fitria Nuraeni(1), Amirudin Amirudin(2), Iqbal Amar Muzaki(3*)

(1) Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia
(2) Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia
(3) Universitas Singaperbangsa Karawang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to examine the role of Islamic religious education during the pandemic in shaping the characteristics of students. Islamic Religious Education (PAI) is a very important pillar of character education. Character education will develop well if it begins with instilling the spirit of diversity in children, therefore Islamic Religious Education materials during the pandemic are supportive for character education. By providing Islamic Religious Education learning, students are taught the Al-Qur'an and Hadith as a guide or life guide for them, given aqidah learning as their religious basis, taught morals to guide human behavior, are in the bad or good category, taught fiqh as a number of legal signs at the time of worship, and introduce the history of Islam as an exemplary life. Therefore, the main purpose of learning Islamic Religious Education is to shape the personality of the students who are represented in their behavior and mindset in everyday life. In addition, one of the successes of PAI learning during the pandemic is also determined by the implementation of appropriate learning methods.

 

Karya tulis ini hendak mengkaji peranan dari pendidikan agama islam di masa pandemi dalam membentuk karakteristik peserta didik. Pendidikan Agama Islam (PAI) ialah sebuah pilar pendidikan karakter yang sangat utama. Pendidikan karakter akan berkembang baik bila diawali dengan ditanamkannya jiwa keberagaman kepada diri anak, maka dari itu materi-materi Pendidikan Agama Islam di masa pandemi merupakan hal yang menunjang bagi pendidikan karakter. Dengan memberikan pembelajaran Pendidikan Agama Islam, siswa diajarkan Al-Qur’an dan Hadis selaku pedoman atau panduan hidup baginya, diberikan pembelajaran aqidah selaku dasar keagamaanya, diajarkan akhlak guna menjadi pedoman perilaku manusia, terdapat pada kategori yang buruk atau baik, diajarkan fiqh selaku sejumlah rambu-rambu hukum pada saat beribadah,  dan mengenalkan sejarah islam selaku sebuah keteladanan hidup. Karenanya, tujuan utama dari pembelajaran Pendidikan Agama Islam ialah untuk membentuk kepribadian dalam diri para peserta didik yang diwakili pada perilaku serta pola pikirnya pada kehidupan keseharian. Selain itu, salah satu keberhasilan pembelajaran PAI di masa pandemi ditentukan pula oleh implementasi metode pembelajaran yang tepat.


Keywords


Pendidikan; Karakter; Pandemi; PAI

References


Akhwan, M. (2014). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya Dalam Pembelajaran di Sekolah/Madrasah. El-Tarbawi, 7(1), 61–67. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol7.iss1.art6

Amirudin, A., & Muzaki, I. (2019a). Rendering Learning Approach With Islamic Religious Education Subjects and Students Accounting XI Relationship with Management and Business. https://doi.org/10.4108/eai.17-10-2019.2289728

Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2019b). Life Skill Education and It’S Implementation in Study Programs Islamic Religious Education. Jurnal Tarbiyah, 26(2), 278–293. https://doi.org/10.30829/tar.v26i2.485

Amirudin, I. (2020). Analysis Of Policy Development Models For Strengthening Character Education Based On Islamic Education Values In The First Middle Education Unit In Karawang District. Multicultural Education, 6(5), 15–19. https://doi.org/10.5281/zenodo.4393076

Amirudin, & Muzaki, I. A. (2021). Minimizing Students ’ Boredom in Learning Islamic Cultural History Using Card Short Method at Madrasah Aliyah Negeri ( MAN ) I Karawang. 20(1), 2639–2646. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.01.296

Amirudin, Nurlaeli, A., Muzaki, I. A., & Karawang, U. S. (2020). Pengaruh Metode Reward and Punishment Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Pendidikan Agama Islam ( Studi Kasus Di SDIT Tahfizh Qur ’ an Al-Jabar Karawang ). 7(2), 140–149. https://doi.org/10.17509/t.v7i2.26102

Baharun, H., & Zulfaizah. (2018). Revitalisasi pendidikan agama dalam pembentukan karakter peserta didik di madrasah. Elementary, 6(1), 43–62.

Budianto, A., Amirudin, & Muzaki, I. A. (2020). Peranan Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual, Emosional, Sosial dan Intelektual Siswa di Sekolah Menengah Pertama (Penelitian di Kelas VIII SMP Islam Telukjambe). Jurnal Wahana Karya Ilmiah, 4(1), 487–497.

Khalid Ramdhani, Iwan Hermawan, I. A. M. (2020). Pendidikan Keluarga Sebagai Fondasi Pertama Pendidikan Karakter Anak Perspektif Islam. Jurnal Ilmu Agama Islam.

Munif, M. (2017). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Pai Dalam Membentuk Karakter Siswa. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.33650/edureligia.v1i2.49

Muzaki, I. A. (2019). Pendidikan Toleransi menurut QS Al-Baqarah 256 Perspektif Ibnu Katsier. 3(1), 305–312.

Narwanti, S. (2014). Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk Karakter Dalam Mata Pelajaran. Familia.

Narwati, S. (2014). PENDIDIKAN KARAKTER PENGINTEGRASIAN 18 NILAI PEMBENTUK KARAKTER DALAM MATA PELAJARAN.

Nur, A. (2013). Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Ulum, 13(Nomor 1), 25–38. http://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/download/179/159/

Qoyyimah, U. (2016). Inculcating character education through EFL teaching in Indonesian state schools. PEDAGOGIES : An International Journal. https://doi.org/: http://dx.doi.org/10.1080/1554480X.2016.1165618

Rianawati. (n.d.). Implementasi Nilai-Nilai Karakter pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.

Rokhman, F. (2013). Character Education For Golden Generation 2045 (National Character Building for Indonesian Golden Years. Social and Behavioural Science. https://doi.org/doi: 10.1016/j.sbspro.2014.05.197

Srigati, D. (2020). Membentuk Karakter Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. 1–12.




DOI: https://doi.org/10.15575/ath.v6i2.13496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 N. Fitri Nuraeni, Amirudin Amirudin, Iqbal Amar Muzaki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats

 

Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal licensed by Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0
Copyright © UIN Sunan Gunung Djati Bandung

Indexing:

 

Laboratory of Islamic Religious Education UIN Sunan Gunung Djati
2nd Floor of Education Building
Faculty of Tarbiyah and Teacher Training UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(Campus 2) Jalan Cimincrang (Soekarno-Hatta), Cimincrang-Gedebage-Bandung, Indonesia 40294.

Phone: Mahlil Nurul Ihsan (+6289606296370)
E-mail: jurnal.atthulab@uinsgd.ac.id