Missauri Mathematics Project Berbasis Soal Open Ended terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika

  • Idul Adha Program Studi Pendidikan Matematika STKIP-PGRI Lubuklinggau
  • Rani Refianti Program Studi Pendidikan Matematika STKIP-PGRI Lubuklinggau

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the missauri mathematic project model based on open ended questions on students' mathematical communication skills. The population of this study was all VII grade students of SMP Negeri 8 Lubuklinggau in the 2018/2019 academic year while the samples in this study were taken randomly. Data collection techniques using test techniques consisting of a description test conducted twice, namely the initial ability test to see mathematical communication skills before participating in learning and the final ability test after following learning. The data analysis techniques of this study are the normality test, homogeneity test and t-test. Based on the results of the t-test analysis with a significance level α = 0.05, obtained tcount> ttable (6.92> 1.67), so it can be concluded that there is an influence of missauri mathematical project learning model based on open ended questions on the mathematical communication skills of class students VII SMP N 8 Lubuklinggau.

Keywords: Communication Skills, Mathematical Project Missauri, Opend Ended

References

Anisa, W. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematika Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan Keguruan 1(1)

Djahuno, S. (2016). Pengembangan Soal Opend Ended pada Pokok Bahasan Barisan dan Deret Bilangan di Kelas IX A SMP Negeri 2 Tolitoli. Jurnal Kreatif Taduloka Online 4(6)

Faradhilla, N. (2013). Eksperiment Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Pada Materi Pokok Luas Permukaan Serta Volume Prisma dan Limas Ditinjau Dari Kemampuan Spasial Siswa Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 2 Kartasura Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Matematika Solusi 1(1); 67-74.

Hadi, S. (2005). Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin : Tulip.

Hasratuddin. (2010). Meningkatkan Kemampuan Berfkir Kritis Siswa SMP Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika. 4 (2)

Izzat & Sryadi. (2010). Komunikasi Matematika dan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1)

Melianingsi, N. (2015). Keefektifan pendekatan opend ended dan problem solving pada pembelajaran bangun ruang sisi datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 2(1).

Permendiknas. (2006).Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22, Tahun 2006, tentang standar isi.

Prayitno. (2013). Indentifikasi Indikator Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyesaikan Soal Matematika Berjenjang pada tiap-tiap Jenjangnya. Jurnal KNPM. Himpunan Matematika Indonesia 1(1).

Sunadi. (2014). Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa. Prosiding Nasinal Pendidikan Matematika di STKIP Siliwangi Bandung 1(1).

Wulandari, Tatik & Hidayah A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Missauri Mathematic Projec Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah. Edu-Mat Jurnal Pendidikan Matematika. 1(1).
Published
2018-12-22
Abstract viewed = 170 times
pdf downloaded = 182 times