Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pokok Bahasan Iklan, Sarana Komunikasi Pada Kelas VIII SMPN 1 Singosari.

Authors

  • Arif Nurcahyo SMP Negeri 1 Singosari

DOI:

https://doi.org/10.18592/ptk.v4i1.2123

Abstract

Scope of the Indonesian Language Subject to the basic education level (VII-IX) is as follows. The text-forming language units: language sounds, phonemes, morphemes, words, word classes, phrases, clauses. The language marker in the text. Paralinguistik (pronunciation, abbreviation, intonation, tempo, gesture, and mimic). The text structure of the story genre (text eksemplum), factual genre (text recording experiment) and response genres (challenge text, critical responses). The cultural context, norms, and social context behind the birth of the text type.The results of this study indicate that the learning outcomes in the second test meeting cycle I showed an increase. The first increase is the grade value of the previous grade is 67.63. At the second meeting the first cycle increased to 76.94. Furthermore, in the range of values 76 - 100 has a percentage of 31.25% increased to 62.5%. that the learning outcomes in the first meeting test in the second cycle showed a significant increase. In the second cycle as a whole mastery of students on the material review patterns, structure and linguistic rules of advertising reached 84.38%.

References

Ahmad Rohani. 2004. Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta,

Agus Suprijono. 2009 Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM.

Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Anita Lie. 2002. Cooperative Learning Mempraktikkan Cooperative

Learning di Ruang-Ruang Kelas). Jakarta: PT. Grasindo Widia Sarana

Indonesia

Arifin. 2010. Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. Lilin

Persada Press.

Basrowi & Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rineka

Cipta.

Bobbi De Porter. 2000. Quantum Teaching/Learning. Bandung : Kaifa.

Departemen Pendidikan Nasional, 2003. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003,

Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan

(KTSP). Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.

John Jarolimek. 1993. Sosial studies in Elementary Education (9th.Ed). New

York: Macmilan Publishing.co.Ltd)

Kokom Komalasari. 2011. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi.

Bandung : PT Refika Aditama

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai

Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Rajawali Pers.

Muhammad Asrori. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Wacana Prima

Mulyasa, 2004. Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mustakim. 2007. Keefektivan Model STAD dan Jigsaw pada Pembelajaran Menyunting Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Mertoyudan Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2006/2007.Tesis. Semarang: Program Pascasarjana UNNES.

Peraturan Pemerintah No 19 Tahun 2005. Standar Nasional Pendidikan.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasioanal nomor 22 tahun 2006 tentang standar isi

Rachmad Widodo. 2009. Model Pembelajaran Talking Stick. [Online] Tersedia pada http://wyw1d.wordpress.com/2009/11/09/model-pembelajaran-16-talking-stik/(diakses tanggal 15 Juli 2017).

Ramadhani Masykur. 2011. Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick

Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Koloid

Di Kelas Xi Ipa Sma Negeri 7 Pekanbaru. Universitas Riau

Wina Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Wina Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana

Subana, M. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia: Berbagai Pendekatan, +Metode Teknik, dan Media Pengajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Sumarno, 2003. Pendidikan Kewarnegaraan. Jakarta: PT Pustaka Tiga Kelana

Sumiati & Asra. (2009). Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima

Downloads

Published

2018-07-24

How to Cite

Nurcahyo, A. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Talking Stick dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pokok Bahasan Iklan, Sarana Komunikasi Pada Kelas VIII SMPN 1 Singosari. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v4i1.2123