Rekonstruksi Materi Pembinaan Pendidikan Islam Masa Nabi di Tengah Dekadensi Moral Pada Era Disrupsi

Authors

  • Fitriani Fitriani Program Magister Pendidikan Agama Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Opik Taupik Kurahman Program Magister Pendidikan Agama Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia
  • Andewi Suhartini Program Magister Pendidikan Agama Islam, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2023.vol20(2).11739

Keywords:

Disruption Era, Islamic Education Materials, Learners, Moral Decadence, Reconstruction

Abstract

The purpose of this research is to reconstruct the material for fostering Islamic education during the Prophet's era for students in the midst of moral decadence in the era of disruption. This research uses a qualitative type method, with a library research approach, using content analysis data analysis techniques. Islamic education materials in the current era must be adaptive to the times, but still pay attention to the essence and basic foundation that must be owned by students, who adhere to the values of Islamic education. The results of this study explain that the reconstruction of Islamic education materials in the era of disruption is 1) having a strong and high awareness and belief in faith; 2) having global insight that still adheres to the values of Islamic education; 3) having foresight; 4) mastering science and technology and achieving; and 5) implementing morals in accordance with the guidance of the Prophet Saw.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A., & Ahmad, A. (2021). Pendidikan Islam dalam Membangun Peradaban Manusia. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 1(1), 1–17. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/viewFile/5493/3770.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. R. I. (2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/Cari/Index.

Bima Praditya, A., Ichsan, Y., Nailatsani, F., & Syifa Miasari, R. (2022). Aktualisasi Pendidikan Akhlak Pada Kitab Ayyuhal Walad Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 19(1), 45–59.

Chaeruddin, C. (2013). Pendidikan Islam Masa Rasulullah Saw. Jurnal Diskursus Islam, 1(3), 421–436.

Chanifudin, C., Nuriyati, T., & Harahap, N. (2020). Rekonstruksi Kurikulum Pendidikan Islam (Analisis Pengembangan Materi Pendidikan Islam). Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Pendidikan, 16(1), 71–85.

Darmalaksana, W. (2020). Panduan Penulisan Skripsi dan Tugas Akhir. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Frismelly, A., & Mukhaiyar, R. (2022). Rekonstruksi Kurikulum Program Studi Pendidikan Teknik Elektro. Jurnal Mimbar Ilmu, 27(1), 27–32. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.42490.

Hafiddin, H. (2015). Pendidikan Islam pada Masa Rasulullah. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 17–30.

Herningrum, I., & Alfian, M. (2019). Pendidikan Akhlak Ibnu Miskawaih. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(1), 46–57.

Karman, K. (2018). Tafsir Ayat-ayat Pendidikan (I). PT Remaja Rosdakarya.

Karman, K. (2021). Understanding Civil Law in The Context of Contemporary Islam in Indonesia. Al-Mada, 4(2), 288–304.

Karolina, A. (2017). Rekonstruksi Pendidikan Islam Berbasis Pembentukan Karakter: Dari Konsep Menuju Internalisasi Nilai-nilai Al-Quran. Jurnal Penelitian, 11(2), 237–266.

Madyawati, L., Marhumah, M., & Rafiq, A. (2021). Urgensi Nilai Agama pada Moral Anak di Era Society 5.0. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 18(2), 132–143. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2021.vol18(2).6781.

Muqoyyidin, A. W., & Widiyaningsih, P. M. (2021). Rekonstruksi Pendidikan Islam Bervisi Inklusif-Multikultural sebagai Paradigma Transformasi Epistemologis Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18–32.

Musthan, Z., & Zur, S. (2022). Sertifikasi dan Implikasinya dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 15(2), 115–125. https://doi.org/10.31332/atdbwv15i2.3899.

Muttaqin, A. I. (2014). Modernisasi Pesantren; Upaya Rekonstruksi Pendidikan Islam (Studi Komparasi Pemikiran Abdurrahman Wahid dan Nurcholish Madjid). Tarbiyatuna, 7(2), 66–98.

Nurfadilah, S., Sutarjo, S., & Karyawati, L. (2022). Rekonstruksi Kurikulum Pendidikan Islam Berbasis Keterampilan Abad 21 di Era Disrupsi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9833–9841. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3977.

Primayanti, A. I. (2015). Strategi Pendidikan Islam Menghadapi Problematika Globalisasi. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 12(1), 46–60. https://doi.org/10.25299/jaip.2015.vol12(1). 1447.

Priyanto, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Era Revolusi Industri 4.0. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 80–89. https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.9072.

Ridwan, Y. (2015). Problematika Pendidikan Islam pada Era Global. Ittihad:Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 13(24), 1–11.

Sholikah, S., Syukur, F., Junaedi, M., & Aziz, M. (2020). Pendidikan dalam Al-Qur’an Perspektif Abdurrahman Saleh Abdullah dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 117–127.

Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta Bandung.

Yunus, M. (1992). Sejarah Pendidikan Islam (VII). PT. Hidakarya Agung.

Zainab, N. (2020). Rekonstruksi Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Analisis Model Kurikulum Rahmatan lil Alamin. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 168–183. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i2.4022.

Zuhairini, Z., Kasiram, M., Ghofir, A., Tadjab, T., Fadjar, M., & Umar, M. (1986). Sejarah Pendidikan Islam (II (ed.)). Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam.

Downloads

Published

2023-12-02

How to Cite

Fitriani, F., Kurahman, O. T., & Suhartini, A. (2023). Rekonstruksi Materi Pembinaan Pendidikan Islam Masa Nabi di Tengah Dekadensi Moral Pada Era Disrupsi. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 136–147. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2023.vol20(2).11739