Online Shopping Consumptive Behavior Of Teenagers In The Perspective Of Imam Al-Ghazali

Authors

  • Nurhikmah M Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
  • Casmini Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54045/jeksyah.v3i01.623

Keywords:

Consumption, Teenagers, Imam Al-Ghazali

Abstract

This study discusses online shopping consumptive behavior using the literature review method, by collecting data from several documents in the form of books, articles and other literature relevant to the topics discussed. The results of this study indicate several factors that lead to consumptive online shopping behavior among adolescents, namely the flow of globalization, psychological development, peer influence, permissive parenting and family socio-economic levels, and low self-control. The consumption patterns that occur in online shopping consumptive behavior among adolescents in Al-Ghazali's perspective are very far from Islamic values ​​which aim to achieve falah and maslahah. Teenagers in fulfilling their needs only follow their desires without any consideration in the ownership of goods or the use of services that are goal oriented to their creation as servants and caliphs on earth. So that the online shopping consumptive behavior of teenagers is not in line with the principles of simplicity and the principles of moral ethics in Islam which lead to tabzir attitudes.

References

Alaydrus, R. M. (2017). Membangun Kontrol Diri Remaja Melalui Pendekatan Islam dan Neuroscience. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 22(2), 15–27. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol22.iss2.art2

Anggraini, R. T. dkk. (2017). Stress and coping patterns of university students. Journal of College Student Development. Gadjah Mada Journal of Psychology, 3(3), 131–140.

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2019). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(3), 131. https://doi.org/10.22146/gamajop.44104

Asrowi. (2020). Kata kunci : Psikologi, Al- Qur’an, Era Globalisasi. 1(2), 117–158.

Bawono, A. (2014). Kontribusi Religiusitas Dalam Rasionalitas Konsumsi Rumah Tangga Muslim. Inferensi, 6(2), 287. https://doi.org/10.18326/infsl3.v8i2.287-308

Budhi, G. S. (2016). Analisis Sistem E-Commerce Pada Perusahan Jual-Beli Online Lazada Indonesia. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 78–83. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10880

Chita, R. C. M., David, L., & Pali, C. (2015). Hubungan Antara Self-Control Dengan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Angkatan 2011. Jurnal E-Biomedik, 3(1). https://doi.org/10.35790/ebm.3.1.2015.7124

Dewi, N., Rusdarti, & Sunarto, S. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Teman Sebaya, Pengendalian Diri dan Literasi. Journal of Economic Education, 6(1), 29–35.

Fadlan, F. (2019). Konsep Kesejahteraan dalam Ekonomi Islam: Perspektif Maqashid al-Syariah. Jurnal UIN Sunan Ampel Surabaya, 1–22.

Faizah, I. (2020). Analisis Perilaku Konsumsi Menurut Perspektif Al- Ghazali ( Studi Kasus pada BTM Surya Amanah Jombang ) Pendahuluan Perilaku konsumsi masyarakat pada saat ini sudah tidak berdasarkan pada syariah islam , sikap konsumsi seorang muslim pada saat ini yang ti. 1, 70–82.

Fardhani, P. ., & Izzati, U. . (2013). Hubungan antara konformitas dengan perilaku konsumtif pada remaja (studi pada siswa kelas IX SMA Trimurti Surabaya). Character, 01(02), 1–7.

Farida, L., & Kurniawan, R. Y. (2022). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Konsumsi Yang Dimediasi Oleh Kontrol Diri. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 146. https://doi.org/10.33603/ejpe.v10i2.6870

Hadyanti, B. P., & Widodo, Y. H. (2022). Pola Asuh Permisif dan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(2), 329–335. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i2.222

Hafsyah, A. H. (2020). Pengaruh Kepuasan Konsumen, Perilaku Konsumtif, Dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Transaksi Online (E-Commerce). Prisma (Platform Riset Mahasiswa Akuntansi), 01, 94–103. http://ojs.stiesa.ac.id/index.php/prisma/article/view/695%0Ahttp://ojs.stiesa.ac.id/index.php/prisma/article/download/695/266

Ismullah, M. (2019). Analisis Perilaku Konsumsi Islami dan Pengaruh Terhadap Kualitas Hidup (Studi Kasus Desa Muer, Kabupaten Sumbawa, NTB). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 7(2), 1–16. https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/5708

Khairat, M., Yusri, N. A., & Yuliana, S. (2019). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dengan Perilaku Konsumtif Pada Mahasiswi. Al-Qalb : Jurnal Psikologi Islam, 9(2), 130–139. https://doi.org/10.15548/alqalb.v9i2.861

Rahmat, A., Asyari, A., & Puteri, H. E. (2020). Pengaruh Hedonisme dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. EKONOMIKA SYARIAH : Journal of Economic Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.30983/es.v4i1.3198

Ramadani, L. (2016). Pengaruh Penggunaan Kartu Debit dan Uang Elektronik (E-Money) Terhadap Pengeluaran Konsumsi Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Studi Pembangunan, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.17977/um002v8i12016p001

Rohayedi, E., & Maulina, M. (2020). Konsumerisme Dalam Perspektif Islam. Transformatif, 4(1), 31–48. https://doi.org/10.23971/tf.v4i1.1900

Sidik, M. A. (2017). Analisis Pengaruh Konformitas Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Dalam Perspektif Ekonomi Islam. UIN Raden Intan.

Sitepu, N. I. (2017). Perilaku Konsumsi Islam Di Indonesia. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 2(1), 91–106. https://doi.org/10.24815/jped.v2i1.6650

Suminar, E., & Meiyuntari, T. (2016). Konsep Diri, Konformitas dan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 4(02). https://doi.org/10.30996/persona.v4i02.556

Ulayya, S., & Mujiasih, E. (2020). Hubungan Antara Self Control Dengan Perilaku Konsumtif Pengguna E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Jurnal EMPATI, 9(4), 271–279. https://doi.org/10.14710/empati.2020.28950

Wahyudi, R. A., & Rochmawati, R. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Perilaku Konsumtif Siswa Program Keahlian Akuntansi SMKN 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 8(2), 52–62. https://doi.org/10.26740/jpak.v8n2.p52-62

Widyaningrum, S., & Puspitadewi, N. W. S. (2016). Perbedaan Perilaku Konsumtif Ditinjau dari Tipe Kepribadian Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 6(2), 102. https://doi.org/10.26740/jptt.v6n2.p102-106

Downloads

Published

2023-05-30

How to Cite

M, N., & Casmini. (2023). Online Shopping Consumptive Behavior Of Teenagers In The Perspective Of Imam Al-Ghazali. JEKSYAH Islamic Economics Journal, 3(01), 39–51. https://doi.org/10.54045/jeksyah.v3i01.623