Analisis Halal Value Chain Pada Pengembangan Produk Wisata Halal Makam Habib Basirih Di Kota Banjarmasin

Abstract

Abstract The halal value chain is an ecosystem or halal supply chain that covers several industrial sectors from upstream to downstream industries. This halal value chain is a Sharia economic sector that plays an important role in economic progress in Indonesia. However, for Indonesia, halal is an economic potential that has not been fully utilized. The expected objective of this study is to analyze the halal value chain in the development of halal tourism products at Habib Basirih's Tomb in Banjarmasin City. This research is field research (field research) with a qualitative approach. This study uses two types of data sources, namely primary data and secondary data. Data collection techniques were carried out by observation, interviews with 1 person, and documentation. The analysis technique is carried out through the Miles and Huberman model, namely data reduction, data presentation, and concluding. The results showed that the halal value chain in the development of halal tourism products at Habib Basirih's tomb in the city of Banjarmasin still needs improvement, especially in the lodging and culinary aspects that do not yet have a halal certificate.   Keywords: Halal Value Cahin; Product Development and Halal Tourism.   Abstrak Halal value chain merupakan sebuah ekosistem atau rantai pasok halal yang mencakup beberapa sektor industri dari industri hulu sampai hilir. Halal value chain ini merupakan sektor ekonomi syariah yang memainkan peranan penting dalam kemajuan ekonomi di Indonesia. Akan tetapi, bagi Indonesia, halal adalah potensi ekonomi yang belum dimanfaatkan secara maksimal. Tujuan yang diharapkan dari penelitian ini adalah menganalisis halal value chain pada pengembangan produk wisata halal Makam Habib Basirih Di Kota Banjarmasin. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan (field research) dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini menggunakan dua jenis sumber data yakni data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara 1 orang dan dokumentasi. Teknik analisis dilakukan melalui model Miles dan Huberman yakni reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan bahwa halal value chain pada pengembangan produk wisata halal makam Habib Basirih di kota Banjarmasin mesih perlu pembenahan khususnya pada aspek akomodasi dan kuliner yang belum memiliki sertifikat halal.   Kata Kunci: Halal Value Cahin; Pengembangan Produk dan Wisata Halal.