The Utilization of Text Summary Techniques to Improve Students’ Reading Comprehension Skills

Avivah Avivah  -  UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
Fitri Hilmiyati  -  UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
Khaeroni Khaeroni*    -  UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia

(*) Corresponding Author
This study aims to improve students’ reading comprehension skills using the text summarization technique in the 5th grade of SDN Kasunyatan. The subjects of this classroom action research (CAR) involved forty students. The data was collected using learning observation, reading comprehension tests, and documentation. The analysis of these data uses both qualitative and quantitative descriptive approaches. This study uses a text summarization technique as an action. The text summarization technique has four syntaxes. First is monitoring, which means that students read the text until they understand the reading material. Next is trimming down to take keywords from each paragraph, then combining these keywords and creating mind mapping. The last is calling; it means that students rewrite all things they remember about the reading text. This research shows that the text summarization techniques improved students’ reading comprehension skills, indicating an increase for each indicator.

Keywords: reading comprehension, text summarization technique

  1. Alek & Achmad. (2011). Bahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi. Jakarta : Kencana Media Grup.
  2. Asih. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Bandung : CV Pustaka Setia.
  3. Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Depok : PT Rajagrafindo Persada.
  4. Djamarah, Syaiful Bahri., Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT Rineka Cipta.
  5. Djiwandono, M. Soenardi. (2008). Tes Bahasa: Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta : PT Indeks.
  6. Fahmi. (2015). Mengenalkan Membaca Permulaan pada Anak Usia Dini. Serang: Untirta Press.
  7. Hamalik, Oemar. (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  8. Hasani, Aceng. (2013). Ihwal Menulis. Serang: UKM Belistra FKIP UNTIRTA dan Banten Muda.
  9. Hendriyanto, Agoes & Nimas Permata Putri. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran Bahasa. Surakarta : Yuma Pressindo.
  10. Iskandarwassid., Dadang Suhendar. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  11. Khasanah, Aan, Isah Cahyani. (2016). Peningkatan kemampuan membaca pemahaman dengan strategi Question Answer Relationship (QAR) pada siswa kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 4(2), 161-175. https://ejournal.upi.edu/index.php/index/index
  12. Kusumah, Wijaya & Dedi Dwitagama. (2011). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : PT Indeks.
  13. Lutmila, Tria.(2015). Peningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Pendekatan Saintifik pada Siswa Kelas V SD Negeri Pondok Labu 12 Pagi Jakarta Selatan. Jurnal ilmiah PGSD, 8(2), 1-13. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/pgsd/article/view/7990
  14. Mirashanti , Kadek Gustini, I Made Suarjana & Ni Nyoman Garminah. (2016). Analisis Kemampuan Siswa dalam Membaca Pemahaman pada Wacana Narasi Kelas V SD Negeri 1 Penarukan. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 3. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v4i1.7457
  15. Musaba, Zulkifli. (2018). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Yogyakarta : Aswaja Pressindo.
  16. Olivia, Femi. (2009). Teknik Meringkas. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.
  17. Olivia, Femi. (2007). Membantu Anak Punya Ingatan Super. Jakarta : Alex Media.
  18. Saddhono, Kundharu & St.Y.Slamet. (2014). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Indonesia; Teori dan Aplikasi. Yogyakarta : Graha Ilmu.
  19. Sanjaya, Wina. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Kencana Prenadamedia Grup.
  20. Sagita, Apri Damai, B. Widharyanto & Rishe Purnama Dewi. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD. Bekasi: Media Maxima.
  21. Supardi & Suharjo. (2012). Strategi Menyusun Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: ANDI Offset.
  22. Syamsiyah, Nur. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Kelas Tinggi. Magetan: CV Ae Media Grafika
  23. Tarigan, Henry Guntur. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  24. Uno, Hamzah B., Nina Lamatenggo, Satria M.A. Koni. (2011). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  25. Widaniati, Wiwin. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Materi Nyaritakeun (Nepikeun Berawa/Talatah) dengan Teknik Meringkas Isi Bacaan Pada Pembelajaran membaca Pemahaman di Kelas XI IPA-2 SMA Negeri 10 Tasikmalaya. Jurnal Wahana Pendidika,. 4, 3. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/jwp/article/view/740
  26. Wiriaatmadja, Rochiati. 2012. Metode penelitian Tindakan Kelas. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
  27. Wungkana, Mieske. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Metode PQ4R pada Siswa Kelas V SDN Inpres 1 Tatura. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(6), 332-339. https://www.neliti.com/publications/111943/upaya-meningkatkan-kemampuan-membaca-pemahaman-dengan-metode-pq4r-pada-siswa-kel
  28. Listyaningsih, Ninik. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Meringkas Teks Tertulis Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Olah Pikir Sejoli (OPS) Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Kecamatan Bungkal. Wahana Kreatifitas Pendidik, 2(1), 8-14. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/WKP/article/view/209

Open Access Copyright (c) 2022 Avivah Avivah, Fitri Hilmiyati, Khaeroni Khaeroni
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons

All contents published in the Journal of Integrated Elementary Education are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

apps