PENGARUH DIGITALISASI PEMASARAN (PEMASARAN ONLINE) TERHADAP PENINGKATAN PENDAPATAN UMKM PADA PERSPEKTIF EKONOMI SYARIAH DI KOTA BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Nanda Ayu Novita UIN Raden Intan Lampung
  • Selvi Oktianingrum UIN Raden Intan Lampung
  • Vicky F Sanjaya UIN Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.32939/dhb.v3i1.1037

Keywords:

pemasaran online, pendapatan, ekonomi syariah

Abstract

Purpose: In an increasingly sophisticated era, many people use smartphones. Therefore, there must be an upgrade to carry out daily activities. All activities will be facilitated by the presence of a smartphone. Long distances will become close with the sophistication of the times. This sophistication is felt by all people, regardless of age and occupation. So in this study will analyze whether there is a good influence on online marketing by increasing UMKM income Design/methodology/approach: To get the results in this study the researchers distributed questionnaires and in data analysis using the smartpls application and using the t table. Findings: The results of this study reveal that either partially or simultaneously Service Quality and Price have an influence on service user satisfaction. Research implications: The results of the study concluded that to get an increase in income, UMKM had to upgrade their marketing strategies to make it easier for customers to order products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nanda Ayu Novita, UIN Raden Intan Lampung

Manajemen Bisnis Syariah, Fakultas Ekonomi Bisnis Islam, UIN Raden Intan Lampung

Selvi Oktianingrum, UIN Raden Intan Lampung

Manajemen Bisnis Syariah, Fakultas Ekonomi Bisnis Islam, UIN Raden Intan Lampung

Vicky F Sanjaya, UIN Raden Intan Lampung

Manajemen Bisnis Syariah, Fakultas Ekonomi Bisnis Islam, UIN Raden Intan Lampung

References

Anugrah, R. J. (2020). Efektifitas Penerapan Strategi Online Marketing Oleh UMKM Dalam Masa Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) Corona Viruses Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Manajemen Dan Inovasi (MANOVA), 3(2), 55–65. https://doi.org/10.15642/manova.v3i2.302

Asse, R. A. A. (2018). Strategi Pemasaran Online. Jurnal Komunikasi, 7(2), 219–231.

Efendi, R., & Bakhri, B. S. (2018). Konsep Koperasi Bung Hatta Dalam Perspektif Ekonomi Syariah. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 15(1), 111–135. https://doi.org/10.25299/jaip.2018.vol15(1).1594

Fadly, H. D., & Sutama, S. (2020). Membangun Pemasaran Online Dan Digital Branding Ditengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ecoment Global : Kajian Bisnis Dan Manajemen, 5(2), 213–222. http://ejournal.uigm.ac.id/index.php/EG/article/view/1042

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Debby Arisandi Halaman 61 dari 76 JMD. Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2), 61–76.http://ejournal.stiedewantara.ac.id/index.php/JMD/issue/view/32

Firmanda, H. (2018). Hakikat Ganti Rugi Dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah dan Hukum Perdata Indonesia. Jurnal Hukum Respublica, 16(2), 236–251. https://doi.org/10.31849/respublica.v16i2.1438

Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39. https://doi.org/10.30595/jppm.v3i1.3033

Kurnia, T., Studi, P., Syariah, E., Djuanda, U., Studi, P., Syariah, E., & Djuanda, U. (2021). Pengaruh penghargaan finansial dan pertimbangan pasar kerja terhadap keputusan pemilihan profesi alumni sarjana ekonomi syariah di bogor. 6(2), 1–14.

Made, N., Maharani Putri, D., & Jember, I. M. (2016). Pengaruh Modal Sendiri dan Lokasi Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kabupaten Tabanan (Modal Pinjaman sebagai Variabel Intervening). Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan • Agustus 2016, Vol. 9 No. 2(2), 142–150.

Muttaqin, R. (2018). Pertumbuhan Ekonomi dalam Perspektif Islam. MARO: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 1(2), 117–122. https://doi.org/10.31949/mr.v1i2.1134

MY Bahtiar. (2017). Pengertian Ekonomi Islam. 22–76. http://repository.radenintan.ac.id/101/3/Bab_II.pdf

Nurhadi, N. (2020). Konsep Pelayanan Perspektif Ekonomi Syariah. EkBis: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(2), 137. https://doi.org/10.14421/ekbis.2018.2.2.1100

Setiawati, Ira; Widyartati, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba Umkm. Strategi Komunikasi Pemasaran, 20, 1–5.

Sukarnoto, T., Nurjati, N., & Rani, V. (2021). Era Digitalisasi Media Pemasaran Online Pengembangan Usaha Mikro Kecil. Etos : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1. https://doi.org/10.47453/etos.v3i1.352

Tesa Nurul Safrianti. (2020). PENGARUH TRANSAKSI ONLINE (E-COMMERCE), MODAL, DAN LAMA USAHA TERHADAP PENINGKATAN PENDAPATAN UMKM DI KABUPATEN TEGAL. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/22

Downloads

Published

2022-03-01

How to Cite

Novita, Nanda Ayu, Selvi Oktianingrum, and Vicky F Sanjaya. “PENGARUH DIGITALISASI PEMASARAN (PEMASARAN ONLINE) TERHADAP PENINGKATAN PENDAPATAN UMKM PADA PERSPEKTIF EKONOMI SYARIAH DI KOTA BANDAR LAMPUNG”. Al Dzahab: Journal of Economics, Management, Business and Accounting 3, no. 1 (March 1, 2022): 1–9. Accessed March 28, 2024. https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/al-dzahab/article/view/1037.