Kondisi Self Awareness Pada Anak Korban Bullying

Authors

  • Salsa Lutfiah Zahra UIN Syarif Hidayatullah Jakarata
  • Miratul Hayati UIN Syarif Hidayatullah Jakarata

DOI:

https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1854

Keywords:

Bullying, self awareness, early childhood

Abstract

Bullying behavior has a negative impact on victims of bullying, among others, has an impact on low self-awareness, anxiety, fear and even depression, insomnia, difficulty concentrating, not confident, sustainable, meaning that someone who is a victim of bullying will have the potential to become bullying behavior in the future.  The purpose of this study was to determine the condition of self-awareness of children who are victims of bullying.  This study uses a qualitative approach to the phenomenological method.  Data collection was carried out through in-depth interviews with informants, then the data that had been collected was analyzed using Miles Huberman analysis.  This study explains the condition of self-awareness of children who are victims of bullying aged 7-8 years which includes the form of bullying behavior, the impact of bullying behavior and also the condition of self-awareness of children who are victims of bullying behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, Z. (2020). Teori Maqasid Al-Syatibi dan Kaitannya dengan Kebutuhan Dasar Manusia Menurut Abraham Maslow. Jurnal Ushuluddin: Media Dialog Pemikiran Islam. 22(1).

Aini, D.F.N. (2018). Self Esteem pada Anak Usia Sekolah Dasar Untuk Pencegahan Kasus Bullying. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. 6(1). 36-46.

Aisyah, N. (2019) Menggali Potensi Diri. http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12598

Arif, F. & Sri, W. (2017). Hubungan Kelekatan pada Ibu, Ayah dan Teman Sebaya dengan Kecendrungan Anak Menjadi Pelaku dan Korban Bullying. Jurnal Psikologi Ulayat. 4(2). 122-140.

Arofa, I.A., Hudaniah & Zulfiana, U. (2018). Pengaruh Perilaku Bullying terhadap Empati Ditinjau dari Tipe Sekolah. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan. 6(1). 74-92.

Bulu, Y., Maemunah, N., & Sulasmini. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Bullying pada Remaja Awal. Jurnal Ilmiah Keperawatan. 4(1) 54-66.

Dahroni, Triana, A. & Yuni, P.W. (2017). Hubungan antara Stres Emosi dengan Kualitas Tidur Lansia. Jurnal Keperawatan 5(2). 68-71.

Dewi, P.Y.A. (2020). Perilaku School Bullying pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 1(1). 39-48.

Eriyanti, T., Iwan, S., & Udin, R. (2021). Edukasi 3M dalam Meningkatkan Self Awareness terhadap Penyebaran Covid-19 di SMKN 4 Garut. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 4(1). 98-107.

Febriana, T.F., & Diana, R. (2021). Gambaran Penerimaan Diri Korban Bullying. Jurnal Penelitian Psikologi. 8(5).

Ghony, M.D., & Fauzan, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Gilang, L. Riama, M.S., & Nedina, S. (2018). Pengaruh Konteks pada Ilustrasi Buku Pendidikan Karakter terhadap Perilaku Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 8(1). 41-50.

Harahap. S.F. & Satriya, T. (2020). Pengaruh Motivasi, Disiplin, dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan di PT. Angkasa Putra II (Persero) Kantor Cabang Kualanamu. Jurnal Ilmiah Magister Manajement. 3(1). 120-135.

Herawati, N. & Deharnita. (2019). Gambaran Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Perilaku Bullying pada Anak. Jurnal Keperawatan. 15(1). 60-66.

Ikhsan, M.Z. & Eska, P.P. (2020). Sosialisasi Pendidikan Stop Aksi Bullying. Jurnal Program Mahasiswa Kreatif. 4(1). 1-4.

Istiningsih, Yusuf, dkk. (2018) Analisis Kebijakan PAUD. Jawa Tengah: Penerbit Mangku Bumi.

Jelita, N.S.D., Iin, P., Aniq, K.B. (2021). Dampak Bullying terhadap Kepercayaan Diri Anak. Jurnal Ilmiah Kependidikan. 11(02). 233-240.

Marsela, R.D. & Dwi, M.M. (2019). Konsep Diri: Definisi dan Faktor. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice and Research. 3(2). 65-69.

Martha, E., & Kresno, S. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Depok: PT Raja Grafindo

Masni, H. (2017). Peran Pola Asuh Demokratis Orang Tua terhadap Pengembangan Potensi Diri dan Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya. 6(1). 58-74.

Morissan. (2019). Riset Kualitatif. Jakarta: Prenamedia Group.

Muhopilah, P., & Fatwa, T. (2019) Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Bullying. Jurnal Psikologi Terapan dan Pendidikan. 1(2). 99-107.

Nasution, T. (2018). Membangun Kemandirian Siswa Melalui Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. 2(1).

Ningtyas, D.P., & Risina, D.F. (2018). Peningkatan Self Awareness Anak Usia Dini Melalui Media Video Mitigasi Bencana Gunung Meletus. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak. 4(2). 113-124.

Prabowo, R.B. & Laksmiwati, H. (2020). Hubungan antara Rasa Syukur dengan Kebahagiaan Mahasiswa Jurusan Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Penelitian Psikologi. 7(1). 2020.

Pramintasari, T.R. & Indah, F. (2017). Pengaruh Keyakinan Religius, Peran Sertifikasi Halal, Paparan Informasi, dan Alasan Kesehatan Terhadap Kesadaran Masyarakat pada Produk Halal. Jurnal Management Binis. 8(1). 1-33.

Putri, E.T., Arina, Y.T., & Rizki, A. (2019). ¬Self-Awareness Training untuk Menghadapi Fenomena Pernikahan Dini. Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat. 1(1).49-57.

Safaria, T. (2018). Perilaku Keimanan, Kesabaran dan Syukur dalam Memprediksi Subjective Wellbeing Remaja. Jurnal Psikologi Indonesia. 15(2). 267-231.

Salmi, Rezki, H. & Afdal. (2018). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Bullying Siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling 8(2). 88-99.

Sari, Y.P. & Azwar, W. (2018). Fenomena Bullying Siswa: Studi tentang Motif Perilaku Bullying Siswa di SMP Negeri 01 Painan, Sumatra Barat. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam. 10(2). 333-367.

Sidiq, F. (2017). Dampak Bullying Bagi Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogika dan dinamika pendidikan. 6(1).

Sihaloho, R.P. (2019). Hubungan antara Self Awareness dengan Deindividuasi pada Mahasiswa Pelaku Hate Speech. Jurnal Ilmiah Mandala Education. 5(2). 114-123.

Susilo, A. & Isbandiyah. (2019). Peran Guru Sejarah dalam Pembentukan Pendidikan Karakter Anak Era Globalisasi. Indonesian Journal of Social Science Education. 1(2). 171-180.

Tirmidziani, A., Nur, S.F., dkk. (2018). Upaya Menghindari Bullying pada Anak Usia Dini Melalui Parenting. Jurnal Pendidikan Early Childhood. 2(1). 1-8.

Tuloli, J., & Dian, E.I. (2016) Pendidikan Karakter. Yogyakarta: UII Press Yogyakarta

Uce, L. (2017) The Golden Age: Masa Efektif Merancang Kualitas Anak. Jurnal Pendidikan Anak. 1(2). 77-97.

Ulfa, P. A. (2020). Kesantunan Berbahasa pada Anak Melalui Pembiasaan.

Wahab, M., Eko, S., & Leni, S. (2017). Strategi Coping korbang Bullying. Jurnal Tarbawi. 13(02). 21-32

Wulandari, D.A., Syaefuddin, & Muzakki, J.A. (2018). Implementasi Pendekatan Metode Montessori dalam Membentuk Karakter Mandiri pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak. 4(2). 1-19.

Yati, D., & Riyadi, S. (2020). Pendidikan Kesehatan dan Pemeriksaan DDST II dalam Upaya Mencegah Bullying serta Pemantauan Tumbuh Kembang Anak. Jurnal Community Empowerment. 5(2). 36-40.

Taseman, T., Safaruddin, S., Erfansyah, N. F., Purwani, W. A., & Femenia, F. F. (2020). Strategi Guru dalam Menangani Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) yang Berpengaruh Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 13-26.

Zahra, Q. &Yumna. (2021). Pemberdayaan Serta Peningkatan Self Awareness terhadap Kesehatan pada Masyarakat Teluk Buyung Kaler RT 03. Jurnal Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung. 1(16). 54-71.

Zakiyah, E.Z., Humaedi, S., & Santoso, M.B. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Remaja dalam Melakukan Bullying. Jurnal Penelitian & PPM. 4(2). 129-389.

Zakiyah, E.Z., Muhammad, F., & Gutama, A.S. (2018). Dampak Bullying pada Tugas Perkembangan Remaja Korban Bullying. Jurnal Pekerjaan Sosial. 1(3). 265-279.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

Lutfiah Zahra, S., & Miratul Hayati. (2022). Kondisi Self Awareness Pada Anak Korban Bullying. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 4(1), 77–87. https://doi.org/10.15642/jeced.v4i1.1854

Issue

Section

Articles