Teacher Competence Based on the Gospel of Matthew

Authors

  • Ana Lestari Uriptiningsih STT KADESI YOGYAKARTA
  • Muner Daliman Sekolah Tinggi Teologi Kadesi Yogyakarta

      DOI:

https://doi.org/10.52489/jupak.v2i2.72

Keywords:

Competence, Education, Serve, Jesus Christ, Teacher

Abstract

Christian education is part of many types of ministry that are essential in all Christ-centered learning activities. But there are still some Christian Education teachers who consider teaching in this field only done because of the work obligation factor. Matthew 28:20 puts pressure on the word "teach." That means that the church must be someone ready to educate every believer. The purpose of the study was to find out the Teaching Competence of Teachers Based on the Gospel of Matthew. The results found state that Jesus Christ has a Teacher Competency that must be exemplified by all teachers, especially Teachers of Christian Education so that all learners become persons who have character and are ready to serve.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baskoro, P. K. (2021). Pandangan Teologi Tentang Teologi Reformasi dan Aplikasinya bagi Kekristenan Masa Kini. Jurnal Teologi (JUTEOLOG), 2(1), 151–167. https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.22

Bosch, D. J. (1997). Transformasi Misi Kristen. BPK Gunung Mulia.

Chandra, R. I. (2006). Pendidikan Menuju Manusia Mandiri. Bandung: Generasi Informedia.

Dongoran, E. D., Hasugian, J. W., & Papay, A. D. (2020). Mananamkan Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Kristen Di SMAN 1 Bintan Timur. REAL COSTER: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 7–11. https://ojs.sttrealbatam.ac.id/index.php/coster/article/view/117

EDI, S. (2021). Layanan Bimbingan Pribadi Islami Bagi Anak Tunagrahita Di Sekolah Luar Biasa (SLB) Islam Terpadu Baitul Jannah Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.

Graendorf, W. C. (1981). Introduction to biblical Christian education. Moody Press.

Gulo, W. (2011). Penampakan Identitas Dan Ciri Khas Dalam Penyelenggaraan Sekolah Kristen” dalam Weinata. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Handoko, Y., & Uriptiningsih, A. L. (2021). Studi Eksplanatori Dan Konfirmatori Tentang Penyembah Yang Benar Berdasarkan Yohanes 4:1-26 Di Kalangan Jemaat Aras Gereja Nasional Se-Kota Jember. SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika Dan Praktika, 2(1). https://doi.org/10.47596/sg.v2i1.147

Illahi, N. (2020). Peranan Guru Profesional dalam Peningkatan Prestasi Siswa dan Mutu Pendidikan Di Era Milenial. Jurnal Asy-Syukriyyah, 21(1), 1–20. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.94

Kunandar. (2007). Guru profesional: implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) dan persiapan menghadapi sertifikasi guru. Divisi Buku Perguruan Tinggi, RajaGrafindo Persada.

Kurniawan, M. I. (2015). Mendidik Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar: Studi Analisis Tugas Guru Dalam Mendidik Siswa Berkarakter Pribadi Yang Baik. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 4(2), 121–126. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i2.14

Prajnamitra, T., & Lestari Uriptiningsih, A. (2021). Penerapan PAIKEM GEMBROT BERDASI Sebagai Alternatif Model Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Pada Masa Pandemi Covid -19 Di Sekolah Dasar. DIDASKO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 163–174. https://doi.org/10.52879/DIDASKO.V1I2.19

Sahertian, N. L., Ming, D., Istinatun, H. N., & Sirait, J. R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Jerold E KEM Di Smp Hanuru. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(1), 143–165. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i1.26

Setiawan, D., & Salendur, J. H. H. (2021). Tiktokers: Studi Kasus Tentang Penerimaan Konsep Diri Yang Positif Pada Mahasiswa ITBK Bukit Pengharapan Tawangmangu. Jurnal Teologi (JUTEOLOG), 2(1), 18–33. https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.44

Sidjabat, B Samuel, & Unggul, M. M. (1999). Strategi Pendidikan Kristen: Suatu Tinjauan Teologis-Filosofis. Yogyakarta: Andi Offset.

Sidjabat, Binsen Samuel. (2008). Mengajar Secara Profesional: Mewujudkan Visi Guru Profesional.

Simamora, N. N. (2021). Hakikat dan Tujuan Sekolah Kristen. TE DEUM (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 4(1), 1–23. https://doi.org/10.51828/td.v4i1.74

Simon, J. C. (2021). Pemikiran Filsafat John Calvin dan Relevansinya. Jurnal Teologi (JUTEOLOG), 2(1), 34–59. https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.37

Sirait, J. R., & Istinatun, H. N. (2022). Analisis Relevansi Pendidikan Agama Kristen Di Universitas. Jurnal Indragiri Penelitian Multidisiplin, 2(1), 26–33. https://www.jurnalindrainstitute.com/index.php/jipm/article/view/120

Subagyo, A. B. (1999). Mengajar Pesan-Pesan Tuhan. STT Baptis.

Sutanto, H. (2004). Perjanjian Baru Interlinear Yunani-Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru II.

Tafonao, T. (2021). Yesus Sebagai Guru Teladan dalam Perspektif Pantekosta Kharismatik. Jurnal Teologi Amreta (ISSN: 2599-3100), 2(2), 12. https://doi.org/10.54345/jta.v2i2.18

Waruwu, K. M., Sugiono, S., & Kusmanto, F. (2021). Kajian Teologis Tentang Formasi Rohani Pemimpin Muda Berdasarkan 1 Timotius 4:1-16. Jurnal Teologi (JUTEOLOG), 2(1), 97–119. https://doi.org/10.52489/juteolog.v2i1.41

Downloads

Published

2022-06-01

How to Cite

Lestari Uriptiningsih, A., & Daliman, M. (2022). Teacher Competence Based on the Gospel of Matthew. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 2(2), 122-134. https://doi.org/10.52489/jupak.v2i2.72

Issue

Section

Articles