Penggunaan Aplikasi RuBer PAI Sebagai Media Pengenalan Dakwah di Kelas 5 SD

  • Azka Tamalia Andyana Tresna Universitas Pendidikan Indonesia
  • Viena Aunillah Carl Vinson Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ani Nur Aeni Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Dakwah, Aplikasi, Anak, Da'wah, Application, Child

Abstract

Da'wah is absolute as the duty of a Muslim. The goal is to bring others to better things. To achieve that goal, it is necessary to pay attention to how one communicates da'wah. The science of preaching must begin to be given from an early age. Later, children can become a person who can preach by Islamic sharia. Based on this, the purpose of this study is to introduce da'wah early on, especially in elementary school-aged children. If taught early on, children can make da'wah a good habit when they grow up. Over time, da'wah is considered a difficult thing to do. Therefore, it is very important to instill religious values in children so that later they become a generation that has commendable morals. In introducing da'wah to children, several ways can be done. One of them, using android-based application media. Like our product, namely RuBer PAI application or Ruang Belajar Pendidikan Agama Islam. In this study, the authors used the Design and Development (D&D) method.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif Islam. Mimbar Sekolah
Dasar, 1(1), 50-58.
Alimuddin, N. (2007). Konsep Dakwah Dalam Islam. HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 4(1), 73-78.
Aminudin, A. (2018). Konsep Dasar Dakwah. Al-MUNZIR, 9(1), 29-46.
Hayati, N. E. R., Ali, N., & Nazrina, N. N. B. (2021). Tren Baru Program Deradikalisasi Di Lingkungan Organisasi Pemuda Muslim Indonesia. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1).
Hikmah, S. (2014). Mengenalkan Dakwah Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Dakwah, 34(1), 63-76.
Khasanah, N., Lestari, Y. I., Nuraini, S., & Aeni, A. N. (2021). Pentingnya Etika Berbicara Dalam Perspektif Islam Bagi Mahasiswa Millenial. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(4), 27-34.
Mansir, F. (2021). Aktualisasi Pendidikan Agama dan Sains dalam Character Building Peserta Didik di Sekolah dan Madrasah. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
Marno, M., & Tausih, T. U. (2021). Pelaksanaan Penilaian Ranah Afektif Menggunakan Google Form di Era New Normal. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
Munir, M. (2021). Manajemen dakwah. Prenada Media.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran Hadist Syari Ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.
Palahudin, P., Hadiana, M. E., & Basri, H. (2020). Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1).
Pirol, A. (2017). Komunikasi dan Dakwah Islam. Deepublish.
Purnomo, P., & Solikhah, P. I. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Islam Inklusif (Studi Tentang Inklusivitas Islam Sebagai Pijakan Pengembangan Pendidikan Islam yang Inklusif). J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
Puspitasari, D. A. (2021). Kebijakan Pentashihan Aplikasi Al-Qur’an Digital di Indonesia: Studi Perkembangan Aplikasi “Al-Quran Kementerian Agama” dan Permasalahannya. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1).
Sukardi, A. (2018). Metode dakwah dalam mengatasi problematika remaja. Al-Munzir, 9(1), 13-28.
Sukmana, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Untuk Keterampilan Menyimak Cerita Fiksi Kelas IV Sekolah Dasar. (Skripsi). PGSD Kampus Sumedang. Universitas Pendidikan Indonesia. Sumedang.
Tanzilia, H., & Nur, L. (2021). Analisis Unsur Gerak Senam Fantasi Dalam Cerita Fabel Boti Ikan Buntal Si Pahlawan. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 813-817.
Utami, S., Sumardi, S., & Giyartini, R. (2021). Pengembangan Media Puzzle berbasis Make A Match pada Materi Negara ASEAN dalam Pembelajaran IPS Kelas VI SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 827-839.
Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1).
Zainiyati, H. S., & Muna, N. (2021). Penggunaan Mobile Learning dengan Live Streaming Facebook pada Mata Pelajaran Qur’an Hadith. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
Published
2022-05-30
How to Cite
Tresna, A., Carl Vinson, V., & Aeni, A. (2022, May 30). Penggunaan Aplikasi RuBer PAI Sebagai Media Pengenalan Dakwah di Kelas 5 SD. FASHLUNA, 3(1), 82-92. https://doi.org/https://doi.org/10.47625/fashluna.v3i1.366
Section
Articles