Faktor-Faktor yang Berkontribusi dalam Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam

  • Muh. Fauzan Torik Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Tasikmalaya

Abstract

Education is an activity that every human being must engage in in order to minimize the sense of ignorance that exists in every human being and to provide a means of living in the world. With knowledge, we can learn a variety of things that will lead us to a time when we know more. The education process is not just to do the process of seeking knowledge, but the need for something that supports the development of educational learning itself, one of which is something that contributes to the development of learning, especially in Islamic education learning. This intends to look for any factors that support the development strategy of educational learning. Sometimes educators, teachers, or lecturers assume that the factors that inhibit learning come from learners, even though it is not entirely blamed on learners, but many factors that really contribute to helping learners in the implementation of learning can develop, both in terms of the delivery of science or knowledge, materials, and learning strategies themselves. The findings of this study show that a number of internal and external factors influence the growth of Islamic education learning, including education contributing to community intelligence, the influence of science and technology, environmental factors, boarding school institutions, learning strategies, and also professional educator factors can affect the development of education.

References

Abdullah, M. (2018). MULTIKULTURAL , PENDIDIKAN KEWA. Kontribusi Pendidikan Agama Terhadap Pendidikan Multikultural, Pendidikan Kewarganegaraan, Dan Pendidikan Karakter Bangsa, 1–32.
Ali, M. (2016). SUHUF. Kontribusi Sosiologi Dalam Pengembangan Pendidikan Islam, 28(1), 1–12.
Amin, A., & Fitri, V. (2020). Islamic Education Journal. Kontribusi Pendidikan Karakter Dalam Sistem Pendidikan Nasional, 1, 1–28.
Anwar, C. (1994). Kontribusi Islam terhadap Pengembangan Iptek. Kontribusi Islam Terhadap Pengembangan Iptek, 1978, 33–40.
Bakhrum. (2018). No Title. Fungsi Pendidikan Agama Islam Dalam Pembangunan Negara, 2–8.
Bani, S. (2015). Auladuna. Kontribusi Pesantren Dalam Sistem Pendidikan Nasional, 2(36), 264–273.
Bararah, I. W. (2014). Jurnal Mudarrisuna. Kontribusi Dan Posisi Pendidikan Isalam Di Indonesia, 4(1).
Darlis, A. (2017). Jurnal Tarbiyah. Hakikat Pendidikan Islam: Telaah Antara Hubungan Pendidikan Informal, Nonformal, Dan Formal, XXIV(1), 84–103.
Dianna, D. N. (2020). Jurnal Studi Agama-Agama dan Pemikiran Islam. Kontribusi Filsafat Islam Terhadap Pendidikan Islam, 18(1).
Fakhrurrizi. (2017). Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar. Kontribusi Perguruan Tinggi Islam Swasta Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam, 1(September), 166–187.
Frimayanti, A. I. (2004). Strategi Pendidikan Islam Menghadapi Problematika Globalisasi. 1, 46–60.
Lestari, A. (1907). Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Pandangan Islam Tentang Faktor Pembawaan Dan Lingkungan Dalam Pembentukan Manusia, 5(2), 1–13.
Muhardi. (2004). Naskah Juara Harapan I Lomba Karya Tulis Ilmiah (LKTI) Dosen TA 2004/2005 Dr. Muhardi, SE.,M.Si., adalah dos. Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia, XX(4), 478–492.
Musaddas, R. (2016). No Title. Kontribusi Pendidikan Agama Islam Terhadap Perubahan Sikap Keagamaan Mahasiswa Di STIK Bina Husada Palembang, 5(1), 109–114.
Nashir, A. (2006). Jurnal Pendidikan Islam. Buya Hamka Dan Mohammad Natsir Tentang Pendidikan Islam, 3(1), 59–81.
Nasution, S. I. (2017). Jurnal Pendidikan Islam. Analisis Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Motivasi Berprestasi Mahasiswa Prodi Manajemen Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Raden Intan Lampung, VII(II), 1–17.
Nursyaidah. (2014). Jurnal Tabiyah. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Belajar Peserta Didik, 70–79.
Purba, S. (2008). Majalah Ilmiah Bina Teknik Unimed. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Profesionalitas Mengajar Guru Pendidikan Vokasi Di Indonesia.
Rahayu, H. O., Sumardjoko, B., & Sumardi. (2014). Jurnal Managemen Pendidikan. Kontribusi Keterampilan Guru Dalam Pembelajaran Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Tanggung Jawab Siswa Dan Dampaknya Pada Kemandirian Belajar PKN SMP, 9(2), 150–156. https://doi.org/10.23917/jmp.v9i2.1696
Rasyid, R., Marjuni, Achruh, A., Wahyuddin, & Rasyid, M. R. (2020). Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. Implikasi Lingkungan Pendidikan Terhadap Perkembangan Anak Perspektif Pendidikan Islam, 7(2), 111. https://doi.org/10.24252/auladuna.v7i2a1.2020
Saat, S. (2015). Jurnal Al- Ta’dib. Faktor-Faktor Determinan Dalam Pendidikan, 8(2), 1–17.
Siswoyo, H., Suyitno, & Marlikan, M. (2012). ERUDIO. Kontribusi Kinerja Mengajar Dosen Dan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa, 1(1).
Sokip. (2019). Ta’aallum: Jurnal Pendidikan Islam. Kontribusi Teori Behavioristik Dalam Pembelajaran, 7(1), 175–190. https://doi.org/10.21274/taalum.2019.7.1.175-190
Syam, M. B. (2016). Teologi Islam , Teologi Tradisional, Teologi Rasional , Paham teologi dan faktor- faktor yang berpengaruh . I. Perubahan dari Paham Tradisional ke Rasional. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kecenderungan Paham Teologi, II(2), 87–98.
Tae, L. F., Ramdani, Z., & Shidiq, G. A. (2019). Indonesian Journal of Educational Assessent. Analisis Tematik Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Siswa Dalam Pembelajaran Sains, 2(1), 79–102.
TS, M. M., Faried, I., & Novita, A. (2013). Jurnal TICOM. Faktor-Faktor Yang Berkontribusi Pada PRestasi Belajar Mahasiswa Fakultas Teknologi Informasi (FTI) Dalam Mempelajari Mata Kuliah Programming, 1(3), 41–48.
Usri. (2019). Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam. Kontribusi Pendidikan Islam Menuju Indonesia Maju, 17(2), 201–218.
Wahyuni, E. N., & Bariyyah, K. (2019). Jurnal Educatio. Apakah Spiritualitas Berkontribusi Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa, 5(1), 46. https://doi.org/10.29210/120192334
Published
2022-02-12
How to Cite
TORIK, Muh. Fauzan. Faktor-Faktor yang Berkontribusi dalam Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam. Tsamratul Fikri | Jurnal Studi Islam, [S.l.], v. 15, n. 2, p. 129-142, feb. 2022. ISSN 2807-6265. Available at: <https://riset-iaid.net/index.php/TF/article/view/936>. Date accessed: 19 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.36667/tf.v15i2.936.