Korelasi Persepsi Siswa Tentang Kreativitas Guru PAI dengan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 1 2 X 11 Enam Lingkung
DOI:
https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.54Keywords:
Student Perception, Teacher Creativity, Learning OutcomesAbstract
Many educational institutions still do not pay attention to the development of learning media, the impact of learning is not effective. This condition certainly demands the creativity of teachers for the development of learning media. This study aims to determine the correlation of students' perceptions of the creativity of PAI teachers with student learning outcomes in PAI lessons. The method used is quantitative, using a descriptive approach and correlational design. The population of this study amounted to 242 students in class VIII. The results of this study can be stated that (1) Students' perceptions of the creativity of PAI teachers vary widely, meaning that there are students who say that the majority of students think that PAI teachers are creative, this is indicated by the number of student participants getting a score of 75.02 (42.30%) in moderate level. (2) Based on the data of PAI learning outcomes, students vary widely, but most students have high learning outcomes with an average of 77.13. The correlation between students' perceptions of PAI teacher creativity and student learning outcomes is 0.502, which means that students' perceptions of PAI teacher creativity and student learning outcomes have a significant relationship.
References
Atsani, K. H. L. G. M. Z. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa Pandemi Covid-19. Al-Hikmah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905
Aziz, H. (2019). Persepsi guru PAI tentang pelaksanaan Supervisi oleh Kepala Sekolah dengan Kreativitas Guru dalam Mengajar (Penelitian Guru PAI di SMP se-Kecamatan Cileunyi Kabupaten Bandung). AL Murabi, 5(2), 185–196. https://doi.org/10.53627/jam.v5i2.3487
Elismarwati. (2020). Persepsi Guru Pendidikan Agama Islam terhadap Pembelajaran dan Kebijakan Pendidikan Selama Pandemi Covid-19. Jurnal As-Salam, 4(2), 231–245. https://doi.org/10.37249/as-salam.v4i2.187
Fadilah, A. A. A., & Darodjat, D. (2021). Kreativitas Guru PAI dalam Penggunaan Media Pembelajaran di SMK Negeri 1 Purwokerto. Alhamra: Jurnal Studi Islam, 1(2), 104–108. http://www.jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/Alhamra/article/view/10127
Fahmi, F., & Bitasari, W. (2021). Revitalisasi Implementasi Kurikulum Pendidikan. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), 81–91. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.30
Hariyanti, M. L. (2013). Pengaruh persepsi siswa tentang keterampilan penggunaan media pembelajaran oleh Guru PAI terhadap motivasi belajar PAI siswa kelas VIII di SMP Hasanuddin 6 Semarang. IAIN Walisongo.
Herawati, R., Mujahidin, E., & Al Hamat, A. (2019). Hubungan Motivasi dan Kreativitas Guru dalam Mengajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI di Madrasah Aliyah Negeri 4 Bogor. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 235–246.
Hidayah, N. (2019). Pengaruh Persepsi Siswa tentang Kompetensi guru PAI terhadap motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI di SMA Surya Buana Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Iriani, F. (2019). Kreativitas Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran dan Kemampuan Siswa dalam Memahami Materi PAI di Sekolah Dasar. Dayah: Journal of Islamic Education, 2(2), 168–181. https://core.ac.uk/download/pdf/228453344.pdf
Kenedi, K. (2017). Pengembangan Kreativitas Siswa dalam Proses Pembelajaran di Kelas II SMP Negeri 3 Rokan IV Koto. Suara Guru, 3(2), 329–348. http://dx.doi.org/10.24014/suara guru.v3i2.3610
Lubis, M., Yusri, D., & Gusman, M. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis E-Learning (Studi Inovasi Pendidik MTS. PAI Medan di Tengah Wabah Covid-19). Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 1–15. http://jurnal.staisumatera-medan.ac.id/index.php/fitrah/article/view/1
Lubis, R. R., Mahrani, N., & Nasution, L. M. (2020). Alternatif Strategi Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19 di STAI Sumatera Medan. Ansiru PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.30821/ansiru.v4i1.8065
Manurung, P. (2021). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1–12. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33
Movitaria, M. A. (2021). Kemampuan Guru dalam Pembuatan Media Pembelajaran dengan Video Berbasis Aplikasi Ms Powerpoint. Ikhtisar : Jurnal Pengetahuan Islam, 1(1), 17–24. http://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/2
Mufidah, R. (2013). Hubungan Antara Persepsi Siswa tentang Kompetensi Pedagogik Guru PAI dengan Hasil Belajar pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 3 Boja Tahun Pelajaran 2012/2013. IAIN Walisongo. http://eprints.walisongo.ac.id/758/
Muzlifatin, M. (2012). Studi Korelasi antara Persepsi Siswa Tentang Kreativitas Guru dalam Pembelajaran dengan Prestasi Belajar PAI Siswa Kelas V di SDN Pabeyan Tambakboyo Tuban Tahun Pelajaran 2011/2012. IAIN Walisongo.
Syaikhudin, A. (2013). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran. Lisan Al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, 7(2), 301–318. https://journal.ibrahimy.ac.id/index.php/lisanalhal/article/view/66
Syamsurizal, S., Rahim, A., Marseli, A., & Suwarni, D. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Religiusitas terhadap Masyarakat dalam Bertransaksi dengan Bank Syariah Mandiri Pariaman. Jurnal Ikhtisar, 1(1), 25–38. http://ojs.iaisumbar.ac.id/index.php/ikhtisar/article/view/3
Triyuni, R. (2018). Persepsi Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Penilaian Autentik di Sma Dharmawangsa Medan. Universitas Islam Negeri Sumatea Utara Medan.
Wardiah, W. (2018). Optimalisasi Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Individu dengan Menggunakan Media Power Point Sebagai Upaya Peningkatan Kebiasaan Belajar Siswa Kelas Ix-I di SMP Negeri 1 Mataram. Ganec Swara, 12(1), 118–127. https://doi.org/10.35327/gara.v12i1.24
Zabidi, A. (2020). Kreativitas guru dalam memanfaatkan teknologi sebagai media pembelajaran PAI di SD sekecamatan Bawen Kabupaten Semarang. INSPIRASI: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 3(2), 128–144. https://ejournal.undaris.ac.id/index.php/inspirasi/article/view/134