ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DAN TANDA BACA PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS V SDN 10 MATARAM TAHUN PELAJARAN 2019/2020

  • Hafizah Juzzaini
  • Ida Ermiana PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Syaiful Musaddat Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Mataram
Keywords: narrative essay, capital letters, punctuation marks

Abstract

This study aims to describe errors in the use of capital letters and punctuation in narrative essays for fifth grade students at SDN 10 Mataram in 2019/2020. The research method used is descriptive qualitative method. The subjects in this study were all the fifth grade students of SDN 10 Mataram as many as 28 students through the narrative essays he made. Data collection techniques in this study are documentation techniques, and tests. The data were analyzed by interactive data analysis. The results of the analysis of errors in the use of capital letters and punctuation in students' narrative essays show that the error rate of students in the capital letter error aspect obtained an average percentage of 79.2% in the high category. Then, in the aspect of punctuation errors, the level of punctuation error aspect obtained an average percentage of 72.2% with a sufficient category, and the types of errors found in students' narrative essays, namely punctuation errors (.), comma punctuation errors. (,), hyphenation errors (-), parentheses punctuation errors ((...)), and quotation marks (“...”).

References

Dalman. (2018). Keterampilan Menulis. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Fadli, F. (2021). Analisis Penggunaan Tanda Baca Dan Hurup Kapital Dalam Karya Surat Siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(2).

Hastuti, S. (2003). Sekitar Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Gema Widya.

Keraf, G. (2007). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: PT Gramedia.

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Komunikatif Untuk Ppkn Jenjang Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9-19.

Kusumawati, A. T., Kurniaman, O., & Syahrilfuddin, S. (2016). Analisis Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca pada Karangan Narasi Siswa Kelas V SD Negeri 187 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).

Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Musaddat, S. (2015). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Mataram: PGSD FKIP UNRAM.

Oktaviyanti, I. (2020). Analısıs Persepsı Mahasıswa PGSD Mengenaı Dampak Covıd 19 Terhadap Dısıplın Ilmu Sosial. Education and Human Development Journal, 5(2), 70-79.

Purnamasari, A. M., Magdalena, I., & Rosnaningsih, A. (2020). Analisis Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca Pada Paragraf Deskriptif Siswa Kelas 4 Sdn Binong Ii Kabupaten Tangerang. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1).

Semi, M. A. (1990). Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.

Setiawan, H., Oktaviyanti, I., Jiwandono, I. S., Affandi, L. H., Ermiana, I., & Khair, B. N. (2020). Analisis Kendala Guru Di SDN Gunung Gatep Kab. Lombok Tengah Dalam Implementasi Pendidikan Inklusif. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2).

Yulina, Y. (2017). Kemampuan Siswa Sekolah Dasar Dalam Memahami Penggunaan Huruf Kapital Dan Tanda Baca. Suara Guru, 3(2), 393-398.

Published
2022-05-28
How to Cite
Juzzaini, H., Ermiana, I., & Musaddat, S. (2022). ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN HURUF KAPITAL DAN TANDA BACA PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS V SDN 10 MATARAM TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Jurnal Ilmiah Widya Pustaka Pendidikan, 8(1), 15 - 26. Retrieved from https://jiwpp.unram.ac.id/index.php/widya/article/view/18

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'