PERAN PENDIDIKAN PRAMUKA DALAM MENUMBUHKAN PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA 11-15 TAHUN

  • I Wayan Bayu Dharmayana UHN I Gusti Bagus Sugriwa
  • Ida Bagus Alit Arta Wiguna IAHN Gde Pudja Mataram
Keywords: Education, Scout, Raiser, Character

Abstract

Scouting activities are an educational process in the form of activities for children carried out outside family education that use the basic principles of scouting. The role of scouts in the formation of the character of students is a unique problem to be studied. In this research using qualitative research methods and which will be discussed are Scout raisers. Raising Scouts are students in the scouting movement aged between 11-15 years. activities that are challenging and interesting and contain education that is in accordance with the spiritual and physical development of students in the process of scouting education activities carried out by scout raising at SD Negeri 10 Kesiman there are twelve activities: Formation of New Groups, Red and White Codes, Password Wars, Celebrating the Anniversary of World Scouts , Panorama Sketch, Ribbon Map, Compass, Emergency First Aid Skills, Pioneering Skills, Wandering Activities, Wide Game and Camping. Activities for Raising Scouts must be in accordance with their spiritual and physical conditions and be able to improve their five areas of personal development that are packaged in an interesting, challenging and fun and varied way: Spiritual Development Area, Emotional Development Area, Social Development Area, Intellectual Development Area and Physical Development Area.

References

Aruman, T. (2016). PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH DAN PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN TERHADAP KEDISIPLINAN SERTA DAMPAKNYA PADA PEMBENTUKAN KARAKTER (Studi Pada Siswa Kelas X SMA Kartika XIX-1 Bandung Tahun Pelajaran 2015-2016). Doctoral dissertation, UNPAS.
Fonna, N. (2019). Pengembangan Revolusi Industri 4.0 dalam Berbagai Bidang. Guepedia.
Iriany, I. S. (2017). Pendidikan karakter sebagai upaya revitalisasi jati diri bangsa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 54–85.
Lickona, T. (1996). Eleven principles of effective character education. Journal of Moral Education, 25(1), 93-100.
Lickona, T. (1997). Educating for character: A comprehensive approach. Teachers College Record, 98(6), 45-62.
Lickona, T. (2003). Pendidikan Karakter ; Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar Dan Baik. Bandung : Nusa Media.
Ningrum, R. W., Ismaya, E. A., & Fajrie, N. (2020). Faktor–Faktor Pembentuk Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Dalam Ekstrakurikuler Pramuka. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(1).
Nurwana, N., Dwiyanti, T., & Mastang, M. (2021). ANALISISKEBIJAKAN WAJIB PRAMUKA TERHADAP PENGEMBANGAN KARAKTER RELIGIUS PESERTA DIDIK. Jurnal MAPPESONA, 3(3).
Pratiwi, S. I., Kristen, U., Wacana, S., Salatiga, K., & Tengah, J. (2020). Pengaruh ekstrakurikuler pramuka terhadap karakter disiplin siswa sd. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 62–70.
Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi pembentukan karakter dan kedisiplinansiswa sekolah dasar melalui pendidikan jasmaniolahraga dan kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8, q.
Sari, W., Rifki, A. M., & Karmila, M. (2020). Analisis kebijakan pendidikan terkait implementasi pembelajaran jarak jauh pada masa darurat covid 19. Jurnal MAPPESONA, 2(2).
Sharon Novak. (2014). What Are the Characteristics of a Good Kids Song. Https://Www.Linkedin.Com/. https://www.linkedin.com/
Sihombing, S. Y. (2020). PEMBINAAN KARAKTER SISWA MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DI SMA NEGERI 1 SIBORONGBORONGTAHUN PEMBELAJARAN. Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan.
Sihotang, K. (2019). Berpikir Kritis: Kecakapan Hidup di Era Digital (PT Kanisiu). PT Kanisius.
Sudrajad, J. (2013). Hubungan Nilai-Nilai Kepramukaan, Karakter Disiplin, dan Kerja Keras terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Produktif di SMK PGRI 1 Ngawi. Universitas Negeri Yogyakarta.
Sujana, I. P. W. M. (2020). Menggagas Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Budaya Spiritual Hindu pada Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 197-207.
Sunariyadi, N. S., & Andari, I. A. M. Y. (2021). IMPLIKASI POLA ASUH ORANG TUA DALAM PENUMBUHKEMBANGAN KARAKTER ANAK USIA DINI. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 49-60.
Tim Penyusun Ensiklopedia. (2014). Ensiklopedia Praja Muda Karana. Surakarta : Borobudur Inspira Nusantara.
Tim Penyusun, K. N. G. P. (2011). Bahan Serahan Kursus Pembina Pramuka Tingkat Dasar. Jakarta : Kwartir Nasional Gerakan Pramuka.
Tim SKU. (2011). Syarat Kecakapan Umum Pramuka Siaga. Jakarta : Kwartir Nasional Gerakan Pramuka.
Wiguna, I. B. A. A. & Sunariyadi, N. S. (2021). Peran Orang Tua Dalam Penumbuhkembangan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 328-341.
Yuliani, W. (2019). Pengaruh metode kooperatif learning tipe jigsaw terhadap kemandirian belajar peserta didik kelas VI SDN Tunas Bakti Subang tahun pelajaran 2018/2019. Quanta.
Published
2021-10-31
How to Cite
Dharmayana, I. W. B., & Wiguna, I. B. A. A. (2021). PERAN PENDIDIKAN PRAMUKA DALAM MENUMBUHKAN PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA 11-15 TAHUN. Padma Sari: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(01), 56-70. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/ps.v1i01.352