Pengukuran Laba Berdasarkan Praktik Akuntansi UMKM Online di Kabupaten Pamekasan

Authors

  • Fena Ulfa Aulia - Institut Agama Islam Negeri Madura

DOI:

https://doi.org/10.29080/jai.v6i2.259

Abstract

ABSTRACT

A business entity must be separate from the private entity in order to measure its performance. Most of the UMKMs in Pamekasan have not yet separated their personal and business entities, so the measurement of earnings is biased. Nowadays, the SMEs in Pamekasan have utilized online facilities in their sales both through online shops and social media. When referring to the birth of accounting, accounting practices are born from business practices, so that changing conventional business practices online also changes accounting practices. This research is a qualitative descriptive study using primary data through interviewing correspondents with data analysis techniques describing data and discussed based on existing theories then conclusions are drawn. The population in this study is all online MSMEs in Pamekasan with random sampling techniques with regard to the principle of convenience as many as 10 samples. The results of this study indicate that there are various online MSME earnings measurements with varied accounting practices and are still simple and do not yet refer to SAK EMKM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliyah, Siti. 2014. Makna Pajak Dan Implikasinya Dalam Bingkai Perspektif Wajib Pajak Umkm (Studi Interpretatif Pada Wajib Pajak UMKM Di Kabupaten Jepara). Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis 11(1): 82

Andasari, Pipit Rosita dan Justita Dura. 2018. Implementasi Pencatatan Keuangan Pada Usaha Kecil dan Menengah (Studi Pada Sentra Industri Kripik Tempe Sanan di Kota Malang). Jurnal JIBEKA 12(1):59–64.

Andhika, Yohanes Hendri dan Theresa Woro Damayanti. 2017. Niat Melakukan Pencatatan Akuntansi Pada Usaha Kecil Menengah: Pengetahuan Akunansi ataukah herding. Jurnal Ekonomi dan Bisnis 20(2):331–46.

Anthony, Robert N. dan Govindarajan Vijay. 2009. Sistem Pengendalian Manajemen. Jakarta: Selemba Empat

Baridwan, Zaki. 2004. Intermediate Accounting. 8 ed. Yogyakarta: BPFE.

Diniyanti, Dewi dan Agusrinal. 2014. Perencanaan Strategi Pemasaran Pada Produk Ayaman Pandan..Jurnal sains 11(2):175–84.

Ghozali, Imam dan Anis Chariri. 2014. Teori Akuntansi International Financial Reporting System (IFRS). 4 ed. Semarang: Universitas Diponegoro.

Harahap, Sofyan Syafri. 2015. Teori Akuntansi. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.

Hutagaol, Renaldo Martin Novinto. 2012. Penerapan Akuntansi Pada Usaha Kecil Menengah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi 1(2):57–62.

Jusup, Al. Haryono. 2011. Dasar-dasar Akuntansi. 7 ed. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi YKPN.

Karimoellah. 2019. “Jumlah Penduduk Kabupaten Pamekasan Tahun 2018.” Diambil 27 Desember 2019 (http://karimoellah.net/jumlah-penduduk-kabupaten-pamekasan-tahun-2018/).

Keuangan, Dewan Standar Akuntansi. 2016. Standar Akuntansi Keuangan Entitas Mikro, Kecil dan Menengah. Eksposure Draft. Ikatan Akuntansi Indonesia.

Santoyo, Danang. 2013. Metode Penelitian Akuntansi. Bandung: Refika Aditama.

Savitri, Rosita Vega dan Saifudin. 117M. Pencatatan Akuntansi Pada Usaha Mikro dan Menengah (Studi Pada UMKM MR.Pelangi Semarang). Jurnal Manajemen Bisnis dan Inovasi 5(2):Juli 2018.

Suryani, Ita. 2014. “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pemasaran Produk dan Potens Indonesia Dalam Upaya Mendukung ASEAN Community 2015. ( Studi Social Media Marketing Pada Twitter Kemenparekfar RI dan Facebook Disparbud Provinsi Jawa Barat).” Jurnal Komunikasi 8(2):123–38.

Syakur, Ahmad Syafi’i. 2015. Intermediate Accounting Dalam Perspektif Lebih Luas. Revisi. Jakarta: AV Publisher.

Watie, Errika Dwi Sety. 2011. Komunikasi dan Media Sosial (Communication and Social Media). The Messenger 3(1):69–75.

Wibowo Dimas Hendika, Arifin Zainul, dan Sunarti. 2015. Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Umkm (Studi Pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis 29(1): 60

Downloads

Published

2020-10-02

How to Cite

-, F. U. A. (2020). Pengukuran Laba Berdasarkan Praktik Akuntansi UMKM Online di Kabupaten Pamekasan . Akuntansi : Jurnal Akuntansi Integratif, 6(2), 126–141. https://doi.org/10.29080/jai.v6i2.259