Pengaruh Transparansi, Akuntabilitas, dan IGCG terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki di Lembaga Amil Zakat Dompet Amanah Umat
DOI:
https://doi.org/10.29080/jai.v6i2.289Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of transparency, accountability and Islamic good corporate governance on the level of trustworthiness muzakki in dompet amanah umat amil zakat institution, Sidoarjo Regency. The population of this research is all permanent muzakki in the DAU amil zakat institute of Sidoarjo Regency and 42 respondents who participated in the study. The research analysis technique used multiple linear regression with a significant level of 5% and used t-table testing. The results obtained indicate that transparency and the application of Islamic good corporate governance are able to significantly and positively influence the trust level of muzakki. Meanwhile, the accountability in this study is not significantly able to influence the level of trust of muzakki in the dompet amanah umat amil zakat institution of Sidoarjo Regency.
Downloads
References
Abu-Tapanjeh, A. M. (2009). Corporate governance from the Islamic perspective: A comparative analysis with OECD principles. Critical Perspectives on Accounting. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2007.12.004
Alam Choudhury, M., & Nurul Alam, M. (2013). Corporate governance in Islamic perspective. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 6(3), 180–199. https://doi.org/10.1108/IMEFM-10-2012-0101
Atabik, A. (2015). Peranan zakat dalam pengentasan kemiskinan. ZISWAF: Jurnal Zakat Dan Wakaf, 2(2), 339–361.
Cazier, J. A. (2007). A framework and model for understanding the creation and sources of trust. Journal of International Technology and Information Management, 16(2), 44–56.
Effendi, M. A. (2009). The power of good corporate governance: teori dan implementasi. Jakarta: Salemba Empat.
Ghofur, A. (2010). Implementasi Undang-Undang Nomor 38 Tahun 1999 Tentang Pengelolaan Zakat Di Lembaga Kemanusiaan Indonesia Dana. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Hasrina, C. D., Yusri, & Agusti, D. R. (2018). Pengaruh Akuntabilitas dan Transparansi Lembaga Zakat Terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki Dalam Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Banda Aceh. Humaniora, 2(1), 1–9.
Istiqomah, D., & Asrori. (2019). Pengaruh literasi terhadap kepercayaan muzaki pada lembaga pengelola zakat dengan akuntabilitas dan transparansi sebagai variabel intervening. Economic Education Analysis Journal, 8(1), 95–109.
Junjunan, M. I. (2018). Pengaruh partisipasi anggaran terhadap sikap kreatif yang dimediasi oleh psychological capital di sekolah Muhammadiyah Jawa Timur. Universitas Airlangga Surabaya.
Kuncaraningsih, H. S., & Ridla, M. R. (2015). Good Corporate Governance Dalam Meningkatkan Kepuasan Muzzaki di Badan Amil Zakat Nasional. Jurnal MD Membangun Profesionalisme Keilmuan, 97–115.
Lendra, & Andi. (2006). Tingkat Kepercayaan Dalam Hubungan Kemitraan. Civil Engineering Dimension, 8(2), 55–62.
Mayer, R. C., Davis, J. H., & Schoorman, F. D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust. Academy of Management Review, 20(3), 709–734. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7465305
Nasim, A., & Romdhon, M. R. S. (2014). Pengaruh Transparansi Laporan Keuangan, Pengelolaan Zakat, dan Sikap Pengelola terhadap Tingkat Kepercayaan Muzakki. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan. https://doi.org/10.17509/jrak.v2i3.6603
Nugroho, M. A. S. (2015). Urgensi Penerapan Islamic Corporate Governance di Baitul Maal Wat Tamwil (BMT). Jurnal Kajian Bisnis, 23(1), 64–70.
Pratiwi, D. W., & Ridlwan, A. A. (2019). Pengaruh Religiusitas, IGCG, dan Motivasi terhadap Kepercayaan Muzaki pada Amil Zakat Surabaya. Jurnal Ekonomi Islam, 2(3), 72–81.
Purbasari, I. (2015). Pengelolaan Zakat oleh Badan dan Lembaga Amil Zakat di Surabaya dan Gresik. Mimbar Hukum, 27(1), 68–81.
Raeni, R. (2014). Pengaruh prinsip keadilan, efisiensi, transparansi, dan akuntabilitas pengelolaan keuangan terhadap produktivitas SMK. Economic Education Analysis Journal, 3(1).
Rahayu, S. B., Widodo, S., & Binawati, E. (2019). Pengaruh akuntabilitas dan transparansi lembaga zakat terhadap tingkat kepercayaan muzakki. Journal of Business and Information Systems, 1(2), 103–114. https://doi.org/10.36067/jbis.v1i2.26
Rahman, A. R. A. (1998). Issues in Corporate Accountability and Govenance: An Islamic Perspective. The American Journal of Islamic Social Sciences.
Rahmanurrasjid, A. (2008). Akuntabilitas dan Transparansi dalam Pertanggungjawaban Pemerintah Daerah untuk Mewujudkan Pemerintahan yang Baik di Daerah. Universitas Diponegoro Semarang.
Rosyidah, T. A., & Manzilati, A. (2012). Implementasi Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2011 Terhadap Legalitas Pengelolaan Zakat Oleh Lembaga Amil Zakat (Studi Pada Beberapa LAZ Di Kota Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 1(1), 32.
Rozalinda. (2016). Teori dan Aplikasinya pada Aktivitas Ekonomi. Jakarta.
Sadjiarto, A. (2000). Akuntabilitas Dan Pengukuran Kinerja Pemerintahan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 2(2), 138–150. https://doi.org/10.9744/jak.2.2.pp.138-150
Septiarini, D. F. (2011). Pengaruh Transparansi Dan Akuntabilitas Terhadap Pengumpulan Dana Zakat, Infaq Dan Shodaqoh Pada Laz Di Surabaya. AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 2(2), 172. https://doi.org/10.26740/jaj.v2n2.p172-199
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Jakarta: CV Alfabeta.
Supranto, J. (2016). Statistik Teori dan Aplikasi. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Sutojo, S., & Aldridge, E. J. (2005). Good Corporate Governance Tata Kelola Perusahaan yang Sehat. Jakarta: PT Danar Mulia Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mochammad Ilyas Junjunan, M.Maulana Asegaf, Moh.Takwil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.