Penerapan Model Direct Instruction Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas I SD Negeri 4 Sebatu Tahun Ajaran 2020/2021

Authors

  • Ni Made Sulastriningsih SDN 4 Sebatu, Kecamatan Tegallalang, Kabupaten Gianyar
  • Sulfan Efendi SDN Tamanan 1, Kec. Tamanan, Kab. Bondowoso

Keywords:

Direct Instruction Learning Model, Learning Outcomes, Power point

Abstract

This research was carried out at SD Negeri 4 Sebatu in Class I, where the ability and learning outcomes of students to study Theme 3 My Activities were still low. The purpose of writing this classroom action research is to find out whether student learning outcomes can be improved by applying the steps of the Direct Instruction learning model. The data collection method is a learning outcome test. The results obtained from this study are student learning outcomes can be improved by applying the steps of the Direct Instruction learning model. 65.36 with a percentage of classical completeness 46.42% and an increase in the second cycle the average value becomes 68.92 with a percentage of classical completeness 85.71%. The conclusion obtained from this study is that student learning outcomes can be improved by applying the steps of the Direct Instruction Learning Model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aqib, Zainanal dan M. Chotibuddin. (2018). Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Datreni, Ni Luh. (2014). Optimalisasi Penggunaaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil belajar Bahasa Indonesia Pada Aspek Berbicara Siswa Kelas IV SD No I Kalibukbuk. Singaraja

Fatmasari, D., Darmiyati, D., & Sulaiman. (2020). Penggunaan Model Direct Instruction Kombinasi Dengan Team Game Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sifat-Sifat Bangun Ruang Di Kelas V SDN Kuin Cerucuk 3 Banjarmasin. Paradigma, Jurnal Ilmu Pendidikan. 10 (1), p. 4-8.

Fathurrohman, Muhammad. (2015). Model- Model Pembelajaran Inovatif Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Kemendikbud. (2013). Kerangka Dasar Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan tahun 2013 Badan Standar Nasional Pendidikan.

Kemmis, S. & Mc. Tagart, R. (1988). The Action Research Planner. Deakin University Press. Victoria.

Shadiq, Fajar. (2014). Penerapan Teori Belajar dalam Pembelajaran Matematika di SD. Yogyakarta : Kemendiknas

Sudrajad, Ahmad. (2011). Model Pembelajaran Langsung (Direct Instruction). Tersedia pada https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2011/01/27/model- pembelajaran- langsung/#:~:text=Model%20pembelajaran%20langsung%20adalah%20m odel,tujuan%20tertentu%3B%20(3)%20materi diakses pada tanggal 10 Oktober 2020.

Sunarsih, S. (2020). Upaya Meningkatkan Pembelajaran Tematik Melalui Model Pembelajaran Direct Instruction Pada Siswa Kelas Ii SDN 01 Mojorejo Kota Madiun Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Revolusi Pendidikan (JUREVDIK), 3(1), 63-71.

Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta : PT Rineka Cipta.

Triyanto. (2011). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA & Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Kencana Prenada Media Group. Jakarta.

Udin Saud dkk. (2013). Konsep Dasar Pembelajaran Tematik. wordpres.com. Jakarta.

Whardani, I.G.A.K. & Kuswaya W. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.

Published

10-08-2021

How to Cite

Sulastriningsih, N. M., & Efendi, S. (2021). Penerapan Model Direct Instruction Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas I SD Negeri 4 Sebatu Tahun Ajaran 2020/2021. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 121–128. Retrieved from https://jurnal.educ3.org/index.php/pendagogia/article/view/31

Issue

Section

Articles